Sunday, January 4, 2009

APA ITU MAKANAN ORGANIK ?

Perkataan "Organik" sebenarnya bermaksud "dari tanah". Ringkasnya, ia membawa makna "asli, semula jadi, tidak tercemar dan lain-lain, iaitu sifar-sifat produk pertaninan yang boleh digunakan setiap hari. Contohnya produk organik termasuk sayur-sayuran, vitamin, ubat gigi, sabun serbuk pencuci dan lain-lain..
ladang organik, x leh sebarangan masuk.. sbb x nak pencemaran..sumber pencemaran kena dlm jarak 30km dr ladang, kereta ngan org x leh masuk skati je..pastu laju kereta dihadkn 8km sejam


ladang organik - gamba ni btol aku dpt dr member kamceng aku, Dr. Radziah


Sejak berjawan rapat, dgn kata lain kamceng ngan seorg doktor ni.. aku jd agak cerewet bab makanan ecehhh... ekekeke.. tp btol la ada baiknye kn... tp kdg2 terbabas gak.. bese ar aku pon manusia yg mpunyai napsu mkn yg x dpt d kawal gak kekdg hehehehe.. tp byk perbezaan yg aku dpt bila mula kenal ape itu bahan yg akan masuk dlm prot kita.. Dr. Radziah.. merangkap kwn rapat aku kini.. slalu ckp mcm ni "ape yg kita mkn.. akan menentukan penyakit yg akan kita hadapi.., makanan adalah punca penyakit, dlm pd masa yg sama boleh juga menjadi ubat pd diri kita"

kdg2 aku de gak melepak g umah Dr. ni.. g umah dia bukn mcm kita melepak umah rerakan, sembang2 kosong.. mesti de mende yg dia nak share.. pastu yg aku x leh bla kalo umah dia ni.. kalo mkn kompem minuman, minum air kosong hahaah 1st time dlu, aku kutuk dia abis2.. ekleh, doktor kaya tp kedekut hidang air putih hahahha.. tp rupanya baru aku tau kenape.. ;p pastu kn kalo mkn lua ngan dia.. kdg2 aku jd takut n x tau nk pilih makanan pe.. ni masa memula kenal la.. aku ngan member aku mesti jeling2 hahahha.. mc'd mmg dia pangkah la.. suami dia pon Abg. Megat pon jaga mkn.. tp kdg2 terbabas gak la.. tp x la sekerap aku huhuhu.. selama 5 thn dorg ni amalkn cara idup organic.. kulit?? pergh!!! cun sey.. putih mulus.. umo dh 40an tp aku ase mcm 25thn.. aku ase aku lak mcm 40an hahahha.. pastu body maintain tu...sejak drpd tu trus aku control mkn seskit.. seskit la kn x kn trus jek.. aku ni prot melayu hahahha..

Alhamdulillah skrg aku rasa perbezaan skit2.. kalo aku tau dr dlu jaga mkn, bukn x leh mkn ape2 tp ade caranya... n ilmu tu kena ade.. kena bykmembaca.. aku ni pemalas huhuhu.. mmg byk la beza dlu n skrg.. kalo dr dlu aku start mesti skrg aku dh nak sama cantik mcm erra fazira n nasha aziz hahaha pasan.. tp kalo aku terbabas skit kn dh lain mcm je mesti doktor akan ckp.. roshda, pesal dh lain je nih.. mkn jaga skit.. hahahha pastu lg 1 yg best.. aku skrg dh de geng nak g aerobik n poco2.. sbb umah aku skrg dh x jauh dr umah doktor.. dia pon slalu jnguk2 umah aku.. n alhamdulillah suami aku pon dh ngam ngan doktor ni.. dia pon weng2 gak doktor ni kalo kena tmptnye.. :) so.. ape lagi kwn2.. jaga la mkn dr awl.. org melayu ni slalunye, bila dh sakit, sebut la batu ke? kayu ke? ape je la mende yg kekonon nye leh sembuhkn penyakit semenye nak d telan.. bila dh sakit kn.. sanggup buat ape je.. duit pon sanggup kuakn berhabisan.. tp bila kita beringt dr awl.. n kuakn skit blanje utk jaga kesihatan dr awl.. insyallah kita bleh kawal kesihatan kita.. x rugi cerewet n berhati2 dlm memilih makanan.. apepon kita kena beringat sblm waktunya :) Kita hanya berusaha...

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...