Tuesday, August 25, 2009

Bengkak Susu

mesti de yg pk aku dh bersalin bila tgk tajuk ni... actually blom huhuhu.. tp aku tgh alami mende ni.. sgt2 menyakitkan.. selama niorg ckp je.. n dga... bukan senang utk bg susu ibu seacra khusus kepada si comel.. mcm la dugaan n cabaran dr segi fizikal n metalnye.. so skrg aku tgh alaminye...

mende ni terasa ari sabtu lepas lepas buka poser.. ase mcm x selesa n bila cek.. ade ketul2 kat breast belah kiri... memula riso gak.. de ketumbuhan ke ape kn... tp sblm ni x penah lak ade.. x kan tetibe je ade.. diam kn je la.. sbb mcm takut...

masuk ari ahad.. aku dh x leh tahan.. ase berdenyut-denyut.. ari 1st n 2nd dy poser berbuka kat umah mak.. aku bgtau kat hubby kena g klinik ni.. sb x leh tahan dh.. pastu sblm tu sms my fren suhaida n tanye pendpt dia..dia kata bengkak susu tu.. n mmg sgt2 sakit.. pastu dia soh mkn panadol kalo x tahan sgt.. pastu dia ckp tu la antara cabaran nak bg susu ibu kat si comel.. bkn mudah.. tu bru skit je.. aku pon ckp la.. tu la.. Allah nak bg gambaran kat aku tu.. nak test aku kuat ke tak.. :D

pastu dia sms lagi siap ckp "tu la ramai yg surrender utk bg susu ibu secara ekslusif kat anak dorg sbb mmg sgt2 sakit.. kalo bgkak susu ni.. lagi la kalo dedua belah.. pastu ngan sakit atas (breast) dan bwh (tempat jahit) sbb tu mmg kena kuat kn diri n sabar byk2" sms dia yg ni buat aku pk pjg.. mampukah aku... huhuh aku akan cuba selagi daya.. sbb mmg berazam nak jd mcm dia yg dh hampir 6 bln bg susu bdn sepenuhnya wpon keje n slalu g utan amik sampling sbb dia penyelidik kat SIRIM.. pastu ramai lagi la kwn2 yg mcm dia yg group susu ibu.. aku nak jd mcm dorg.. tp aku kuat ke.. n mampukah n semgt dr kwn2 mmg sgt2 membantu.. hubby pon slalu bg sokongan.. tq seme :D apepon seme tu ketentuan Allah.. doakn ye..

lepas buka poser terus g klinikajak hubby.. hubby pon terpksa poteng terawikh sbb nak bwk isterinye dia.. dia pon riso x tau nak wt mcmane.. g klinik yg bese tu tutup lak.. yela poser lak.. yg panel lain lak doc lelaki.. x nakla kn segan la.. so tahan je la spjg mlm tu.. huhuhu tdo ku x lena.. ngan bb lagi pinggang ku sakit n breast ku berdenyut.. pastu sahur aku gagahkn diri gak utk masak sahur utk hubby terchenta.. buat nasi goreng paprik jek.. aku sahur mmg selera mkn sbb pk kn si kecik dlm prot ni nanti sian dia..

lepas sahur x tdo.. trus iron bju sebakul n basuh n jemur baju.. masa wat keje x terasa sgt.. kalo dokdiam n tdo mmg rasa berdenyut.. g opis tu dh mula rasa balik sakitnye.. x leh tahan trus g lari ke klinik jpe doc yg bese tu.. masa cek doc terkejut.. dia ckp "mcm ane awk bleh tahan sakit mcm ni 2 hari??" aku ckp.. "ntah la doc..saya nak g klinik tp klinik tutup.. tahan je la.." pastu dia kata lagi "sakitkan.. dh bgkak ni... ni susu dh produce" pastu dia soh mc n bg lagi 1 ari esoknye.. aku serbasa lah sbb mc aku dh abis thn ni.. sethn de 15 ari jek.. 10 ari aku dh gunakan masa mc gugur dlu.. pastu aku mabuk2 dlu mc lagi.. so aku kata x pe la.. aku leh g keje.. dia x puas ati.. nak soh aku rehat sbb dia kata sakit sgt.. mmg sakit tp nak wat mcmane doc.. saya tahan je la huhuhu..

pastu aku soh doc terangkn nape jd mcm ni n seme ni bese ke.. pastu doc siap lukis gamba lebih kurg mcm kat bwh ni.. dia ckp kelenjar susu tu dh bgkak n susu dh produce.. cz aku dh setting nak susu bdn kat bb.. mcm magic kn bile pk n org slalu ckp.. if kita nak bg susu bdn kat bb kena tanamkan azam dr awl.. sbb pemikiran kita.. tu mmg leh produce susu... :D kat ctu aku kagum... so skrg dh terbukti.. tp awal sgt la plak bb lom kua huhuhu :p pastu doc soh aku rehat n saba.. dia kata ni bese tp mmg mcm sakit gigi denyut nye..doc tanye lak demam ke tak.. sbb mmg leh demam kalo x kuat.. alhamdulillah xde demam..

masa tgu kat lua nak amik ubat..doc jpe aku lagi..dia tanye blk kol bape arini.. aku ckp kol 5pm so dia kata x yah g keje dia bg time slip n blk terus rehat pastu bg mc utk esoknye.. baik tau doc ni.. sgt2 prihatin.. dia soh tuam ngan ais.. mlm tu aku wat operasi.. hubby pon tlg.. tq syg.. seyes mmgs akit.. pastu aku try pump.. sib bek dh de pump.. kua la susu tp x byk mane.. tp agak kalut sbb x penah pakai kn :p urut2 tp sama gak.. tp alhamdulillah aku leh bertahan lagi.. mmg sakit kdg2 bisa smp tgn tp aku kena pk mcm ni.. "roshda, kena kuat.. ni bru skit.. blom sakit bersalin lagi.. mcm2 lagi huhuhu" caiyok2 :D

kelenjar susu aku dh hasilknsusu bak kata doc n terkumpol tu yg sakit..

so arini aku rest la.. mc wpon de x leh pakai.. so aku msg opismate amik EL je la.. bgtau mak dia soh tuam ngan air pans.. pastu hubby tgk kat internet ramai soh tepek kobis.. aku pon dh buat pg td.. tp x kurg gak.. secara logikla aku pk.. selagi susu tu x kua.. dia kan terus bgkak n sakit.. so aku kena urut2 gak n kua kn skit2 wpon mmg sakit.. doa byk2.. anak ibu kua la cepat2.. sape nak minum susu ibu ni.. susu dh de.. anak ibu x kua lagi.. bak kata hubby, penyelamat nye skrg sorg jek.. 'Iman" je.. :D

ctut byk bg nasihat.. dr pglaman dia n ida.. org2 mcm ni la yg bg aku semgt.. tq :D suhaida pon de ckp lagi.. nanti kat spital lepas bersalin lagi sakit.. so standby ponston.. mcm dia dlu.. spital bg ponston tp x ckup.. so dia carik sndiri.. tanye la dia x effect bb ke.. dia ckp xde pe sbb paras paracetamol dia bleh lagi.. cuma bb akan jd ngantok so kena kejut dia bila time nyusu.. kalo x nanti bb kuning... tq seme rakan2 ku.. sgt2 hargai korg nye nasihat...

pastu td aku dh msg Rita kt fb yg pakar laktasi yg slalu kua mjlh pa & ma n dia pon geng melilea .. pasal masalh aku ni.. so tgu la mcm ane lak nasihat dia.. moga2 aku cepat sembuh n kuat.. ni tanda2 kecil ke besa x tau la.. x nak kua dh kot anak ibu ni.. :D

kalo rerakan de tips meh la share sma ek.. kdg2 denyut nye adeh.. lemah bdn ku...pastu mlm td ngan kaki tetiba cramp yg teramat sgt masa tgh lena tdo.. mmg lama dh x kena.. mmg dugaan d penghujung prgnt ni sgt2 mencabar.. bak kata mak td "bukan senang nak jd seorg ibu".. mungkin itu lah sbbnye 'syurga d bawah tapak kaki ibu'


13 comments:

koklie's said...

i pun alami benda yg same ade ketulan kt breast belah kanan pastu die wane merah bile pegang tekan sakit keras lak tu pegi klinik die ckp normal breast da ready nk produce susu, tapi i xde la smpai sakit sgt kalu x pegang x skit la and xde susu lagi huhu

ima said...

mmg sakit tu..sy alami ms minggu kedua b'pantang...sampai dmm jgk la...ambik kobis x jln....sy boh air panas dlm botol minerel..gelek2 kat breast tu...alhamdulillah..pastu mcm kurang keras n bengkaknye...n yg paling pnting...jgn sesekali kt merungut sbb kskitan yg Allah bg akan m'hapuskan dosa2 kecil kt..insyaallah...lafazkan " lailahaillaanta subhanaka innikuntu minazzolimin " sambil urut2

Ida Chan said...

sian die. saba byk k. wpun sakitnye tuhan je yg tahu, tp sbnrnye girl untung sb bb kua nt dh ade susu. ida dlu bb kua awal sebulan, xprepare pe pon. igt kn bb kua nt terus ade susu, rupenye tak. kt hosp, cube bg bb susu bdn tp xkua pon sbnrnye. so tpakse benakan hosp bg bb susu botol.

mlm 1st blk umh (ida discaj petang, ko 6), cube gk bg bb susu bdn. smpai tgh mlm bb nangis3 sb lapa, tp susu xde. kami pakse jgk isap. tp akhirnye tpaksa jgk suh hb g cari susu tin sb sian bb lapa. mk pulak bg air kosong. mmg sdih sgt time nie.

mlm kedua, susu ade tp sikit sgt, bb xkenyang n end up menyusu spjg mlm pon xpuas2 gk n nangis. skali lg tpaksa relakan bg susu botol.

hari ketiga baru kua susu, tp breast bgkak pulak. xle tdo spjg mlm sb sakit. nasib baik hb sntiasa ada waktu2 kesusahan tu. mmg sedih bile igt2 blk.

dh hari keempat kt umh, mula urut. macik yg urut tu, buat urut susu skali. baru la susu kua dgn ok. tp waktu urut tu lg skali sakitnya tuhan je yg tahu.

mcm dlm kes ida, breast belum sedia nk kuakan susu, tp dipaksa, sb bb premature.

bgkak susu besenye sb susu ada tp xle kua. mule2 tu ida pam jugak tp kua skit je n xilang pon sakit n bgkak tu. selain kubis, tuam air panas n ais, mk ida suh cuba lumurkn breast dgn daun selasih yg dilenyek dgn kapur. tp xefektif gk. ikot org gk kot, yg mane sesuai.

nt nile berurut, cuba la mintak macik yg urut tu, urut susu skali.

hadoi, tulis komen melawan tokei nmpknye. xpe la. yg pting dpt share pengalaman. semoge bole bantu bg smgt kt girl.

bertabah k. insyaAllah msti bole punye. yg penting hb sokong. lagi elok kalu famili pon sokong same. bkn pe, sakit fizikal nie sbnrnye skit je berbanding kalu xde support dr insan2 terdekat n tersayang. yg pnting, niat kita. ida doakan semoga Allah swt permudahkan usaha girl. amin..

roshda said...

koklie's
tu la.. i terawal lak produce susnye.. masa 7 bln pon dh de seskit kalo picit.. :D hormom terlebih kot hehehe x tau la sape bersalin dlu antara kiat kn.. due date asenye x jauh kn :D moga2 kita berjaya n kuat utk sesi 'perjuangan' nanti..

Ima,
tq ima.. sgt2 membantu.. nanti sya try ltk air panas dlm botol n tuam.. sbb pakai towel airnye cepat sejuk.. Insyalh.. harap2 diri ni kuat.. terima kasih byk :D

ida,
ida.. ko antara idola ku.. sgt2 kagum dga crita dr ctut pasal diri mu bg susu ekslusif kat luqman yg sgt2 booolat n sihat.. pastu bca kat blog lagi.. sanggup bgn seawal 4 pg sblm g keje utk bg luqman susu n perah lagi.. masa lahir kecik je.. ye la pramatangkn skali.. haaa amik.. sihat skrg.. ni seme penangan susu ibu la ni..jelesnye tgk :p
tq ida.. nanti akn ku apply seme2 tips tu.. tersentuh lak ati bca.. kuatnye diri n saba nye.. tp seme kesabaran n kepayahan tu terbayar akhirnya kn.. tahniah.. tumpang bangga.. xpe komen2 tu seme de isi n leh share sesama rerakan.. leh jd kn panduan bg ibu2 baru mcm hi haaa.. :D
pastu nak tambah skit.. sgt kagum kat ida cz wpon poser giat membuat stok EBM.. nanti share lak tips nye ek.. besar pahala ibu2 yg susukn anaknye smp cukup waktunye.. sbb tu lah pd zmn nama ade 'ibu susuan' sbb kalo ibu2 yg x leh nak susukn anak.. boleh d berikan upah kpd ibu susuan.. ni menunjukn betapa susu ibu tu penting n byk kebaikannye.. moga2 hajat d hati ini tercapai.. moga Allah perkenankan la hajat d hati ini Insyallah.. :D

tq byk seme.. mmg sgt2 membantu n mendorong diri ini supaya bertahan n sabar dgn segala dugaan dari NYA..

roshda said...

pmbetulan.. bkn zmn nama.. zaman nabi.. hehehe excited sgt menaip laju bebeno :D smp byk typing error hehehe

Ida Chan said...

ish..pe ckp gitu segan aku. ramai lg org yg lg susah n byk cabaran. tp bile ade rakan2 sapot menyapot nie, ase semangat skit nk terus bjuang. tp jgn pulak smpai set limit yg tlalu tgi nt kalu xcapai, sedih...

hari ni hari ko. mane tau, esok2 aku lak perlukn sapot ko :D

CuppyCakeMommy said...

dont worry pasal bengkak susu ni..kena rajin pump or direct feeding..insya tak bengkak

roshda said...

ida,
tu la.. apepon seme ketentuan NYA.. kita hanya merancang.. :D


CuppyCakeMommy,
tq bg tips :D

Haizales said...

this problem memang biasa dear and i pasti semua wanita hamil akan alaminyer..sabar k, kalo rase sakit u pikir ttg baby yg bakal lahir tu,cute..munggil..tentu hilang sakit k..

roshda said...

tq mama rania..
pastu dpt lak bb comel sgt2 mcm rania.. alamak.. x kisah la pe dugaan pon.. kompem sejuk ati ni.. :D ske sgt tgk ur lil princess

que said...

salam..sy terbaca ur entry title..x sempat nak baca komen org lain..mesti ada yg dh bgtau but nak kongsi pengalaman gak...mmg sakit bengkak susu nie...yg pasti bila dh terasa bengkak sket jer kena terus keluarkan susu tu...kalau x keluar tuam ngan air panas n urut bagi keluar..if tak keluar gak check kat nipple tu if ada susu yg tersumbat..kita picit2 sket akan nampak putih2 if tersumbat, so ke picit kat situ bg keluar susu yg dh mengeras yg wat tersumbat tu (mmg sakit sket la)...insyaAllah akan lega rasanya lepas tu...satu lg nanti bila dh start BF make sure kosongkan B lepas bg baby BF dgn gunakan pump yer...susu yg d pump tu leh simpan wat stock...ok hope semuanya ok yer..just my 2 cent

lina said...
This comment has been removed by the author.
roshda said...

thanks que,
sgt2 membantu ur tips.. sama mcm ima ckp.. i dh apply n sgt2 membantu.. susu kua ngan sndiri n just urut skit2 je.. so bgkak dh kurg wpon still ade seskit.. berdenyut pon dh kurg.. hopefully afta slamat deliver will gv my bb breastfeed.. :D skrg ni dlm tempoh tgu hari.. huhuhu sgt riso.. apepon sme ni de hikmah cz ramai yg suprise cz i alamai b4 bb dliver :D

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...