Saturday, August 22, 2009

Masalah yang dialami d penghujung kehamilan

Salam Ramadhan seme... :D

bagi ibu mengandung mcm diri ini pasti teruja n ber pk leh ke tunaikan ibadah poser ni.. kuat ke? tahan ke? x lapa ke bb dlm ni? seme tu pasti bermain dlm kepala ni kn... :D mcm aku ni.. cuba gak la.. kalo dpt genap sebulan insyllah.. alhamdulilah.. ikut keupayaan hehehe.. hari ini alhamdulillah sbb td sahur buat nasi goreng cina.. selera je mkn ngan hubby.. seme ni pk utk org dlm prot ni.. tu yg melantak mcm x igt hehehe.. kalo masa bujang dlu jrg bgn sahur... ni 1st time poser sbg isteri org.. bkn je kena sahur utk diri sndiri tp utk si comel dlm ni.. pastu kena masak utk hubby gak.. teruja la gak :D seronok.. mula2 tu smgt tgi la skit.. tgu nanti2 beberapa ari hehehe..

ok.. dh penghujung trismester ni.. bykla dugaan n cobaan nye kn.. sakit blkg tu perkara bese.. pastu msalh yg terbaru adalah.. posisi nak tdo.. slalu bermasalah.. bila dh tdo kn x sedar.. kalo tersedar dlm keadaan terlentang.. hanya Tuhan je yg tau betapa adehhhh... sakit nye pinggang... yela memula dh elok dh ni mengiring.. dh tu tdo x ingt dunia mane nak sedar tetiba dh terlentang.. pastu adeh.. sakit tu masa nak mengiring blk.. ase beratnye..

lgi 1 berpeluh.. huii mak aikh.. bukan setakat peluh jantan.. peluh jantan betina seme kua hahahha.. seskit peluh2.. pdhal xde la panas mane.. mmg x leh tahan la.. selimut kalo tdo tak layan wpon sejuk hehehhe.. br jln skit peluh menitik x hingat.. kalo lap, leh perah tuala tu :D tu la penangan mak buyung...

ni de dpt skit tips.. meh nak share sesama kengkawan yg seangkatan ngan diri ini..

Sebaiknya ibu hamil tidur dalam keadaan mengiring ke kanan ataupun ke kiri. Ini kerana ia dapat mengelakkan rahim daripada menekan pada pembuluh darah besar yang terdapat di belakang rahim.

Jadi lebih banyak darah akan sampai ke jantung kanan dan seterusnya kepada bayi. Cari posisi yang paling selesa. Alaslah dengan bantal di bahagian belakang untuk bantu menyokong dan mengurangkan sakit belakang. sumber

Kebiasaannya wanita hamil mengalami masalah untuk tidur terutamanya semasa trimester ketiga. Antara penyebab biasa yang mengganggu tidur anda mungkin:

  • Saiz perut yang semakin besar
  • Sakit belakang
  • Pedih ulu hati
  • Sukar bernafas
  • Insomnia

Posisi yang terbaik

  • Tidur mengiring ke kiri. Posisi ini tidak menyekat pengaliran darah (dan nutrien) daripada anda kepada plasenta dan bayi.
  • Bengkokkan kaki anda.
  • Untuk lebih selesa, kepitkan bantal antara dua belah paha anda.
  • Jika anda mengalami sakit belakang, sandar bawah perut anda dengan bantal.
  • Jika anda mengalami pedih ulu hati, pastikan kedudukan bahagian atas badan anda (daripada kepala membawa ke perut) lebih tinggi, sekali lagi bantal banyak membantu.

Posisi tido yg disarankan oleh ibu mengandung... aku ske tdo peluk bantal.. ase mcm selesa je kat perot.. tp memula je pastu dh tdo bantal tercampak mane muahahaha

lagi 1 cara mcm ni.. pon ok..

Posisi yang harus dielakkan

  • Tidur terlentang
    Boleh menyebabkan masalah sakit belakang, pernafasan, penghadaman, sembelit, pengaliran darah tidak lancar. Ini kerana tekanan daripada perut anda.
  • Tidur meniarap
    Bila perut anda semakin besar, sukar untuk anda meniarap. sumber
soalan : Dr, Benarkah semasa mengandung tidur mengiring ke kiri lbh baik drpd ke kanan? Kandungan saya sudah masuk minggu ke 32 dan saya mengalami masalah sukar tidur kerana pergerakan bayi yg aktif di waktu malam dan jg kaki yg selalu lenguh.

jawapan : Rina, Tahniah dah hampir akhir kehamilan! Tidur mengiring ke kiri atau kanan tak penting. Yang penting ibu selesa dan boleh bernafas dengan baik. Kalau tak selesa, kerap tukar posisi. Boleh muatkan bantal kecil bawah perut dan di sebelah belakang tulang belakang untuk sokong badan. Kalau baru selepas makan, disyorkan mengiring ke kiri. Dah lama selepas makan, baru mengiring ke kanan. Rationale mengiring ke kiri dulu kemudian ke kanan selepas makan supaya makanan dicerna (digest) dgn baik dan diserap dgn sempurna oleh usus. Bayi aktif lagi baik drp bayi banyak tidur - baby memang tak tahu siang malam, dia akan gerak bila dia suka. Kalau kaki lenguh sebab banyak berdiri dan badan berat-sarat, naikkan kaki tinggi sikit drp aras punggung bila duduk atau baring. Banyak rehatkan kaki.

Redakan Kepanasan Ketika Hamil

Salah satu keluhan yang sering diluahkan oleh wanita mengandung adalah berasa tubuh panas. Ia berlaku kesan daripada penghasilan hormon progesteron akibat menigkatnya suhu tubuh janin. Semakin bertambah usia kehamilan anda, semakin tidak selesa anda rasakan akibat kepanasan.

Namun untuk mengurangkan kepanasan yang dirasakan oleh ibu-ibu hamil, cara berikut boleh dilakukan.

  • Minum sekerap mungkin bagi menggantikan peluh yang banyak keluar serta akibat kekerapan membuang air kecil ketika hamil.
  • Mengambil makanan yang banyak mengandungi cairan seperti bubur, yogurt, just buah dan sebagainya.
  • Pakai pakaian yang selesa seperti pakaian daripada kapas kerana ia menyerap peluh dan pakailah pakaian berwarna putih kerana ia tidak menyerap panas sinar matahari.
  • Pakailah kasut yang terbuka dan selesa terutama sekiranya kaki berasa panas dan bila kaki mula membengkak.
  • Semburkan air ke wajah atau lapkan wajah dengan tisu atau tuala basah untuk menyejukkan tubuh yang berpeluh dan panas. sumber
ok kengkawan.. semoga tips ni dpt membantu pada yg mengalami masalh mcm diri ini.. selamat menunaikan ibadah puasa.. yg penting sahur mesti mkn tau.. kalo x kesian si comel dlm ni..doktor pon pesan byk2 kali.. "sahur mesti mkn" baik la doc hehehe

4 comments:

CikMin said...

salam roshda..cikmin dah nak masuk ke -5 ni ha pun..masih mengalami pblem yg sama...huhuhu..ni baru 6bulan pun..pinggang dah selalu sakit2..thanks untuk tips tu ye..

ummuabdullahsyaakir said...

Salam perkenalan yea...eem awk tgh sarat yea?Samalah kita..tapi saya baru masuk 8bulan. ni 2nd baby.Ank sulung dh 1thn tapi mak n abh jga di msia...terpaksa tgglakn sbb keadaan cuaca tak sesuai utk dia.

Terima kasih shre info ni.Skrg mmg sush nak tdur,bdn pn amkin letih n tak dpt nak buat mcm2 kerja.

Apapun selmt menymbut Ramdahan ^_^

IdzaRis79 said...

saya pon risau kalu2 tokleh posa abih satu ari ni...
tapi,alhamdulillah...baru masuk 27m ni..mmg mcm2 dugaan...

yg tak sonoknya,kami sekeluarga dikejutkan dgn berita kematian bapak sedara pada jam 7pg semalam-hari pertama puasa...

roshda said...

cikmin,
salam cikmin.. tu la.. seme tu kenal kita lalui.. pk +ve je.. demi si comel terchenta akan ibu harungi segalanya ecehhh :D kita try sesama tip yg saya share kn ni ye.. mane tau leh kurgknskit rasa x selesa nye tu.. tp jgn lupa cikmin.. besar tau pahal ibu yg hamil ni n mudah d perkenankan doa nye.. moga semsa tempoh mengandung ni kita kuat n tabah n segalanya d permudahkan :D poser mcm ane?

ummuabdullahsyaakir,
salam perkenalan jua :D terima kasih singgahke cni.. oo iyeke.. nakmasuk permata hati yg ke-2.. seronoknye.. wah merantau ye.. dpt penglmn tgl n blaja cara idup org lua.. abis mesti rindu kat anak kn yg kat cni... tp pepon kdg2 kita kena bekorban demi si comel :D saya doakan awk sihat d sana.. mmg dh ujg2 ni masalah utama posisi nak tdo tu slalu kita alami.. moga awk n bb sihat.. salam ramadhan :D

idzaris,
salam ramadhan.. haa mcm ane smlm succes x poser? saya alhmdlh si comel ni xde maslah..syukur sgt.. emak saya pon de penglmn puasa masa ngandung adik bongsu yg kembar dlu.. genap dia puasa sebulan.. kata dia, ade kelebihan org yg ngandung ni.. x rasa letih.. Allah permudahkan.. tp yg x larat tu jgn paksa diri..
yeke.. saya ucapkan takziah atas kehilangan bapa saudara awk.. moga2 rohnya d tempatkn d kalangan org2 yg beriman Insyallah.. meninggal d bulan ramadhan ni katanye ade hikmahnye.. :D sabar ye.. ALlah lebih sygkn dia..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...