Wednesday, December 30, 2009

Penyusuan ibu ekslusif enam bulan pertama

Assalammualaikum...

cari info pasal breastfeed utk tambah ilmu dan terjumpe artikel ni..

meh kita share sama2 :D

WALAUPUN kempen penyusuan ibu baru sahaja berakhir, namun usaha untuk menggalakkan lebih ramai ibu menyusukan bayi mereka masih diteruskan.

Ini kerana kelebihan menyusukan bayi sendiri adalah yang terbaik dan tiada tandingannya. Ia bukan sahaja bagus untuk si manja malah bagi ibu itu sendiri.

Menurut Pakar Perunding, Perbidanan dan Sakit Puan, Pusat Perubatan Universiti Malaya (PPUM), Prof. Madya Dr. Jamiyah Hassan, sungguhpun sudah ada kesedaran di kalangan ibu-ibu menyusukan bayi mereka tetapi ternyata ia tidak mencukupi.

Paling penting, mereka perlu menyusukan bayi mereka secara eksklusif sekurang-kurangnya enam bulan pertama, barulah dikatakan matlamat menyusukan bayi itu tercapai dan memberi kesan yang cukup positif pada bayi,'’ ujar Dr. Jamiyah.

Jelas beliau, penyusuan eksklusif ini bermaksud, hanya susu ibu diberikan kepada bayi dalam tempoh enam bulan itu tanpa sokongan makanan atau minuman lain (termasuk air masak).

Makanan tambahan hanya dimulakan selepas bayi berusia enam bulan ke atas.

Lebih baik lagi, jika ibu-ibu dapat meneruskan susuan ke atas bayi mereka sehinggalah bayi meningkat dua tahun.

Dr. Jamiyah berkata, “Memang benar sudah ramai ibu yang menyusukan bayi mereka kerana sudah dilatih sebaik sahaja melahirkan anak termasuk ibu yang melahirkan anak mereka melalui pembedahan Caesarean.'’

Malah, ibu-ibu mendapatkan pendedahan awal mengenainya selepas satu jam bersalin daripada jururawat dan mereka yang terlatih di hospital.

Pihak hospital kerajaan dan swasta juga mengambil inisiatif dengan mengadakan kempen penyusuan ibu sempena sambutan Minggu Penyusuan Ibu Sedunia yang diadakan pada bulan Ogos setiap tahun.

Kempen-kempen ini dianjurkan bagi mewujudkan kesedaran di kalangan ibu di negara ini.

Beliau yang juga Pengerusi Jawatankuasa Inisiatif Penyusuan Ibu PPUM, memberitahu, pihaknya juga mengadakan sambutan yang sama bertemakan `Menyusu Bayi dan Makanan Keluarga, Sayang dan Sihat’ pada 13 Ogos lalu.

Dr. Jamiyah berkata, walaupun sambutan Minggu Penyusuan Ibu sudah berlalu, program seperti ini berterusan dan aktiviti berkaitan terus diadakan dari semasa ke semasa.

Apa yang jelas, menyusukan bayi dengan susu ibu merupakan langkah bijak dan terbaik ke arah perkembangan dan tumbesaran bayi.

Kepentingan penyusuan ibu menurut Islam:

Dan ibu-ibu hendaklah menyusukan anak-anak mereka selama dua tahun genap iaitu bagi orang yang hendak menyempurnakan penyusuan itu.'’ - Surah al-Baqarah.

Kelebihan susu ibu

* Susu awal ibu yang menitis pekat berwarna kekuningan mengandungi kolostrum yang tinggi khasiatnya untuk si manja. Antaranya: melindungi bayi daripada jangkitan dan alahan kerana ia kaya dengan antibodi, mencegah jangkitan dan penyakit mata kerana mengandungi vitamin A & E, kematangan usus dan mencegah alahan dan mengeluarkan mekonium dan mencegah jaundis (susu ibu juga sejenis laksatif).

* Mengandungi khasiat zat yang lengkap bagi memenuhi keperluan bayi
* Mengandungi protein, lemak dan asid lemak yang tinggi dan mudah dihadam. Perkembangan sistem penglihatan bayi yang menyusu juga mengumpul DHA di dalam korteks. (Kajian menunjukkan bayi yang menyusu adalah 5.2 mata lebih tinggi daripada yang tidak menyusu susu ibu. - American Journal Of Clinical 1991)
* Melindungi bayi daripada kolik, lelah, penyakit kulit, hidung dan alahan kepada makanan
* Mengurangkan penyakit-penyakit seperti batuk, jangkitan telinga, bronkitis, pneumonia, meningitis dan cirit-birit.
* Mengurangkan risiko penyakit jantung, kencing manis, kanser dan obesiti kanak-kanak bila mereka dewasa
* Mengurangkan risiko sindrom kematian bayi
* Mengurangkan masalah karies gigi, penglihatan, pertuturan dan menguatkan pertumbuhan rahang
* Mengurangkan risiko pencemaran berbanding penyusuan yang lain.

Faedah penyusuan terhadap ibu

* Melindungi kesihatan ibu, merendahkan risiko terhadap barah buah dada dan ovari
* mengelakkan pendarahan selepas bersalin
* Menjarakkan kelahiran kerana ia merupakan cara perancang keluarga semula jadi
* Mempercepatkan proses pengurangan berat badan dan mengempiskan perut kerana hormon oksitosin membantu mengecutkan rahim
* Mengeratkan kasih sayang antara ibu dan anak
* Penyusuan ibu boleh dilakukan pada bila-bila masa saja dan di mana-mana sahaja.

**tambahan** dari cni

  • mengandungi komposisi nutrien yg sesuai dan cukup dgn perkembangan bayi yg membesar.
  • Susu ibu bebas daripada bakteria sbb ia mengandungi antibodi (immunoglobulins) yg bertindak sebagai tembok penghalang pelbagai penyakit sehinggalah bayi dpt membentuk antibodinya sendiri.
  • Protein di dalam susu ibu adalah mencukupi utk pertumbuhan bayi dan perkembangan otak. - Protein susu ibu mudah dihadam dan diserap. Apabila susu lembu diberi kepada bayi, kuantiti protein yg dihadam dan serap adalah rendah menyebabkn byk hasil pecahan protein. Perkembangan otak boleh terganggu jika paras hasil pecahan protein dlm darah adlh tinggi.
  • Susu ibu tidak membebankan ginjal bayi dan ia tidak perlu menyimpan air yg berlebihan.
  • Lemak merupakan sumber utama bagi bayi.- Enzim lipase yang terkandung di dlm susu ibu boleh menghadamkan lemak. Kandungan lemak adalah berubah semasa penyusuan ibu iaitu lemak adalah rendah pd permulaan penyusuan (foremilk) dan tinggi pd akhir penyusuan (hindmilk) atau disebut susu akhir. Enzim- enzim dalam susu ibu akan menghadamkan lemak dan ini menyebabkan ia senang dibekalkan kepada bayi sbg tenaga.
  • Susu ibu juga mengandungi zat besi yang mudah diserap oleh bayi sbb di dalamnya terdapat laktoferin berbanding susu fm.
  • Kandungan vitamin A dan C dalam susu ibu adalah tinggi berbanding susu lembu.
  • Susu ibu tersedia bila- bila masa pada suhu badan dan sentiasa steril. - tidak timbul masalah kebersihan
  • Susu ibu adalah penawar kepada bayi & mampu meningkatkan kecerdasan otak bayi. - Kajian menunjukkan anak- anak yang berusia 9 dan 5 tahun yang mendapat susu ibu mempunyai IQ sebanyak 12 dan 9 kali lebih tinggi daripada anak yang seusia yang tidak mendapat susu ibu.
  • Kajian di Belanda, susu ibu mengandungi Asid Dokosaheksanoik (DHA) dan Asid Arakidonik (AA) yang tidak diperolehi dalam susu fm penting untuk pertumbuhan sistem saraf dan juga tumpuan otak.
  • Menyusu bayi, badan boleh menjadi langsing disertai dengan senaman.
  • membantu mengecutkan rahim, mengurangkan risiko pendarahan berlebihan dan risiko kanser buah dada dan ovari.
  • Yang lebih istimewa, penyusuan badan dapat menyerlahkan lg naluri keibuan dan jana ikatan kasih sayang antara ibu dan anak sbb dalam proses menyusu, hormon prolaktin terhasil dan ia merangsang perasaan keibuan.

Menurut Dr. Jamiyah lagi, biarpun penyusuan ini banyak memberi kelebihan, namun masih ada yang agak keberatan mahu menyusukan bayi mereka.

Senario ini mungkin terjadi kerana kurang pengetahuan mengenai cara menyusukan bayi dengan betul dan selesa atau cara lekapan yang betul tanpa menyakitkan puting buah dada.

Teknik menyusukan bayi juga perlu betul kerana jika tidak ia boleh melukakan puting buah dada dan membuat ibu serik menyusukan anaknya,'’ ujar Dr. Jamiyah lagi.

Cara yang betul ialah dengan memasukkan puting dan sebahagian kawasan gelap buah dada ke dalam mulut bayi. Puting akan terluka jika dihisap pada pangkal puting sahaja.

“Sebenarnya ibu boleh memilih gaya mana yang mereka selesa untuk menyusukan bayi, duduk atau baring mahupun lain-lain posisi. Apa yang pasti proses penyusuan itu mewujudkan satu hubungan yang akrab penuh kasih sayang antara ibu dan anak-anak.'’

Beliau juga memberitahu, di PPUM, bakal ibu dan bapa digalakkan mengikuti kelas ibu mengandung dan penyusuan ibu. Kehadiran ayah akan memberi sokongan kepada ibu.

Malah kata Dr. Jamiyah lagi, pihaknya juga menggalakkan ibu menyusukan bayinya di depan anak-anaknya yang lain supaya anak-anak memahami mengenainya dan apabila mereka dewasa, ia (penyusuan ibu) sudah tidak pelik lagi.

Proses pengeluaran susu

Pengeluaran susu bergantung pada keperluan dan penghisapan bayi anda. Anak saraf di dalam puting dirangsang apabila bayi menetek.

Kemudian isyarat dihantar ke otak yang menyebabkan pengeluaran hormon prolaktin. Hormon ini memulakan pengeluaran susu dalam buah dada.

Semakin kerap bayi menetek, semakin banyak hormon prolaktin yang dikeluarkan dan lebih banyak hormon bererti lebih banyak susu yang terhasil.

Kala bayi menyusu ia akan merangsangkan pengeluaran oksitosin yang menyebabkan susu mengalir keluar.

Walau bagaimanapun proses mudah dan semula jadi ini tidak akan berjaya jika anda kurang yakin dengan keupayaan diri untuk menyusu atau cemas dan mengalami tekanan.

Kata Dr. Jamiyah lagi, yang penting ibu mestilah berasa seronok dan positif untuk menyusukan bayinya.

Menurutnya, ibu angkat juga boleh menyusukan bayi yang dipelihara bila bayi itu menetek dengannya dan proses itu sekali gus merangsangkan air susu ibu untuk mengalir.

“Terdapat kes-kes yang melibatkan ibu angkat yang berjaya menyusukan anak angkat mereka dengan jayanya,'’ katanya lagi.

Selepas tempoh dua bulan, ibu yang kembali bekerja masih boleh terus menyusukan bayinya.

Mereka boleh menyimpan perahan susu dalam peti sejuk (bahagian dingin beku) beberapa bekas untuk kegunaan bayi dan boleh juga membuat perahan yang sama di pejabat.

Dalam hubungan ini, Dr. Jamiyah berharap majikan boleh mengadakan ruang atau bilik khas buat ibu-ibu yang bekerja.

Beliau juga memberitahu, apa yang penting ibu juga perlu menjaga kesihatan, kebersihan dan makan makanan seimbang.

Dr. Jamiyah juga menambah, walaupun seseorang itu sakit atau menghidap sesuatu penyakit, dia juga layak menyusukan bayinya.

Pesakit HIV positif dan pesakit barah yang dalam rawatan tidak dibenarkan menyusukan bayi kerana dikhuatiri menjejaskan kesihatan bayi.

Tolak tanggapan negatif

Beliau juga menolak tanggapan yang mengatakan ibu yang menyusukan bayinya akan menyebabkan buah dadanya melendut atau jatuh.

Sebaliknya mereka akan mendapati buah dadanya elok asalkan mengenakan coli yang betul dan bersesuaian. Apa juga masalah mengenai penyusuan boleh diatasi andainya mereka merujuk kepada yang arif.

Apa yang penting ibu perlu sentiasa menjaga pemakanan mereka dan kebersihan dari awal mengandung sehinggalah bayi dilahirkan dan seterusnya.

Seperkara lagi banyak kaedah dan tip boleh diberikan kepada mereka yang baru mula menyusukan bayi mereka.

“Saya berharap ramai ibu akan tampil untuk menyusukan anak mereka kerana mereka boleh melakukannya. Istilah susu kering atau apa sahaja, insya-Allah semuanya boleh diatasi. Rujuk kepada yang pakar jika anda mengalami masalah mengenai penyusuan ibu ini,'’ ujar Dr. Jamiyah.

sumber : Utusan Malaysia - 04/09/2005

ni ada lagi skit dpt dr cni yg sgt2 berguna.. meh kita share lagi..

Dari perspektif Islam, menyusukan bayi merupakan kewajipan bagi seorang ibu dan menyempurnakan haknya jika dia mampu. Tempoh penyusuan ibu bagi mereka yang ingin memenuhinya ialah 2 tahun. Bapa merupakan individu yang sepatutnya membantu ibu yang sedang menyusu dengan menyediakan keperluan bagi ibu. Ini memaparkan bahawa Islam menganggap penyusuan ibu sebagai kewajipan utama yang patut dilaksanakan. Menceraikan susu adalah dibenarkan sebelum tamat tempoh dua tahun dengan syarat mendapat persetujuan kedua- dua ibu bapa dan mereka dapat memberikan penjagaan yang rapi kepada anak. Ibu yang mampu menyusukan bayi tidak digalakkan mengupah orang lain untuk menyusui bayi. Islam memerintahkan bapa memberi upah kepada ibu yang menyusukan anak. Dengan cara ini, Islam memastikan anak mendapat segala keperluan dalam tempoh menyusu. Ibu yang enggan menyusukan bayi tanpa sebab telah mengabaikan satu tanggungjawab hakiki terhadap bayi yang telah diamanahkan oleh Allah.

Ramai ibu yang alpa dengan tanggungjawab mereka dalam melengkapkan bayi dengan keperluan susu badan akibat ghairah dengan kesibukan kerja. Jadi, bagaimanakah untuk menggalakkan penyusuan di kalangan ibu dan menjamin kesinambungan penyusuan susu ibu walaupun ibu kembali bekerja? Bagi ibu yang berkerjaya sepatutnya merancang dan membuat keputusan yang terbaik untuk masa depan anak mereka. Antara faktor yang menjadi penghalang ibu-ibu untuk terus menyusukan bayi adalah kecetekan pengetahuan, tiada pengalaman, tiada sokongan, memberi alasan menyusu badan tidak praktikal, menyusahkan, letih dan tidak yakin bayi mendapat bekalan susu mencukupi. Kadangkala, ada ibu yang bertekad mahu menyusui anak tetapi hasrat itu terkubur dek beberapa kekangan. Antaranya kekangan waktu untuk menyusu atau memerah susu dan juga tempat yang sesuai untuk menjalankan aktiviti tersebut. Oleh itu, amat perlu bagi majikan memahami situasi ini dengan menyahut seruan kerajaan mewujudkan taska di tempat kerja. Di samping menyediakan ruang yang selesa untuk ibu menyusukan anak, ia juga dapat mengeratkan hubungan ibu dan anak kerana anak tidak akan merasakan diri ditinggalkan oleh ibunya sekian lama. Jika tidak, majikan perlu menyediakan ruang yang khusus dan kemudahan lain seperti peti sejuk untuk ibu- ibu yang menyusu untuk memerah susu dalam sela waktu yang sesuai di tempat kerja. Langkah ini penting bagi memastikan bayi mendapat susu ibu yang secukupnya semasa ketiadaan ibu di rumah.

Bagi memastikan penyusuan ini berterusan, sokongan padu daripada suami, keluarga, majikan dan rakan sekerja adalah penting dan tidak boleh dipandang enteng. Ini adalah kerana ia memberi kesan yang mendalam kepada generasi yang bakal menjadi tunggak negara. Bukankah anak itu anugerah Allah yang tidak ternilai, setitis susu ibu juga kurniaan Allah yang berharga, jadi mereka perlu mendapatkan makanan yang terbaik. Justeru, fikirkanlah.

ermmm... apepon semua ibubapa ingin menjadi yg terbaik dan memberi yang terbaik utk anak2 mereka.. semuanya adalah terletak pada diri kita sndiri.. yang penting kita berusaha dan berdua.. ketentuan adalah darinya.. jika tertulis anak kita ada rezki.. :D Insyallah..

lagi info kat cni

Kembara Iman dan kawan-kawan ibu ke pantai timur

Pada Jumaat lepas bersamaan 25 Disember 2009 Iman, Ibu ngan Abah g ke kemaman.. x blk kg abah sbb lg 3 jam perjalanan dr destinasi iman nak pegi ni.. so iman n kwn2 ibu lepak2 kat kemaman je.. kenape iman nak g ke sana?? sebab kwn ibu ngan abah kawen.. nama acik tu.. acik apit.. ni abah ngan kwn2 abah la pgl.. nama btol dia hafiz tp sbb seme org dh pgl dia mcm tu sejak kat UTM lagi so jd la apit or kupik.. ape2 ntah kwn2 ibu ngan abah iman ni.. nama pelik.. dah la nama ibu iman jd 'gurlz' nama abah iman lak jd 'matleh' muahahahha x lalu iman nak sebut :p tu seme sbb dr dlu2 la.. masing2 de nama glamor masa blaja dlu2..


Iman ngan geng2 kwn ibu ngan abah gerak dlm kol 12 tghari.. kumpol kat tol gombak.. dlm 4 kete.. ibu dh sewa umah MBSA kat Awana Kijal.. wah sgt seronok jln ramai2 ngan kwn2 ibu ngan abah.. iman x nangis.. iman tdo dlm kete ngan tgk2 kete.. jln jem terok.. iman dh naik bosan tgu nak smp sana.. sib bek iman kewl aritu x wat hal huhuhu... 6 jam tu perjalanan.. sepatutnye abah ckp 3 jam je..
iman dah lapa ni ibu.. bila nak sampai ni.. jauh lagi ke.. ?

ibu, iman ni ensem tak? cepat ar tgk muka iman ni...

uncle kaylah.. ni pon nama glamor gak ni.. ajak berenti kat R&R Temerloh nak pekena ikan patin masak lemak.. wahhh.. iman tgk sodap je.. tp ibu x bg iman mkn.. smp meleleh air liur iman.. ibu ckp iman kecik lagi.. lom leh mkn ngan minum mende lain selain susu ibu.. tgu 6 bln baru ibu bg mkn mende2 lagi.. xpe2 iman saba je ni.. nanti iman bedal seme.. iman de kwn nama dia sofea.. anak uncle kaylah n auntie emy.. cun.. nanti leh ngorat kata ibu iman :p pastu iman de kwn lagi.. anak auntie ctut ngan uncle kuyu..hafiy ngan abg firdaus..acik ni pon nama pelik gak.. iman x tau la nak pgl ni ikhlas ke tak.. sbb ibu ckp.. mmg seme org x pakai nama btol.. n awal2 dlu ibu pon x tau nama btol dorg.. sbb dh pgl n bese pgl mcmtu.. ape2 je la org2 tua ni kn..

tgk.. iman dh meleleh air liur tgk ikan patin ni.. ibu lak x bg mkn.. ishhhh

smp kat awana kijal nye aprtment dlm kol 6 lbh sbb de berenti kat tol jabor.. sebabnye iman poo poo hehehe.. org len yg mkn.. iman lak yg poo poo hehehe pastu dh smp seme org check in.. pastu ibu, abah n iman g lawat awek iman kat kerteh.. umah auntie azie n uncle azman.. x jauh je dr umh rehat yg iman duduk tu.. dlm 15 minit.. iman jumpe syasya yg bam bam.. iman tumpang mandi.. masey syasya.. masa ni iman dh penat nak ngamok sbb letih jln jauh..penat ibu pujuk2 iman.. sbb iman dh bese tdo buai.. sian ibu iman.. ibu syasya masak kn dinner so abah ngan ibu makan.. masey byk2 ye.. pastu dlm kete.. iman menyusu ngan ibu smp iman terlelap.. smp je umah rehat tu.. iman smbg tdo smp le ke pagi.. syiok iman tdo dlm aircond hehehe.. ibu ckp bahaya ni nanti smp umh iman ngade2.. ishh ape la ibu ckp mcm tu.. :p

berenti kat tol jabor.. rehat jap.. auntie ctut, uncle cfoo ngan abah borak2.. iman ade kt abah.. x nmpk lak iman..

ibu ni.. tepi tol pon nak amik gamba.. iman dh x saba ni.. bila nak smp ni.. auntie ctut pon sama.. eh.. nape abg firdaus pndg iman semacam jek.. x puas ati ke..

syasya pandang je iman.. nak ngorat la tu..

iman tdo nyenyak.. abah pon sama.. ibu gak yg agak2 je tdo.. tu la pengorbanan seorg ibu.. :D

lepas mkn.. iman n geng2 ibu g awana kijal mandi kolam.. tp iman n ibu x mandi pon.. abah n kwn2 abah je.. jeles la.. xpe2 tgu la iman besa skit.. pastu g amik angin kat tepi pantai.. skenye.. sejuk tau.. kat ctu xleh mandi sbb ombak kuat sgt..

ni masa bfast.. masak sndiri sbb kt umh ni seme ade.. mkn megi ngan roti alas perot sbb seme kwn2 ibu malas nak kua..
kwn2 abah ngan abah yg mandi.. ibu ngan iman x dpt.. x pe.. tgu la iman beso nanti

ni iman ngan kwn2 ibu ngan kwn2 iman kat tepi swimming pool

iman g amik angin pantai jap.. syiok.. nanti kita dtg cni lagi ye ibu..

pastu iman siap2 g kenduri acik apit ngan kwn2 ibu.. dlm 5 kete.. sonoknye jln2 n g kenduri kawen.. iman penah g lagi.. best2.. masa ni iman dh ngantok tp iman tahan mata.. sbb iman nak cuci mata.. tp muka iman 'toyer' kata ibu.. ishhh ape la ibu ni.. sib bek iman x nangis tau..

ni la acik apit.. iman dh penat masa ni ngantok.. ape2 je la abah ngan acik apit ni buat.. iman dok layang.. iman nye mata dh berat..

ni la kwn2 ibu segerombolan.. ibu ckp dorg ni best n huru hara.. ibu pon kalo org tanye mcm ane leh kenal dorg.. ibu ckp.. 'long story...' ape ar ibu ni.. sbb iman ase ibu x keje ngan blaja pon ngan dorg seme ni... ish... tp sgt kamceng n huru hara seme

iman intai hapiy.. mcm ngantok je hapiy ni....

pas g kenduri iman dh nak mula penat sgt dah.. abah n ibu dh gelabah.. pastu trus gerak.. tglkn kwn2 lain sbb iman nak p umah mak long iman (akak abah) kat kuantan.. g sana jap ibu siram2 iman nye bdn sbb iman dh rimas.. ibu siram kat sinki jek.. sib bek iman power x nangis.. ish..ish.. pastu iman dh x senang duduk sbb iman x tdo lagi dr pagi tdo.. ape lagi saje je la nak test ibu n abah hehehe.. pastu x lama pon kat ctu sbb ibu n abah dh sian kat iman penat sgt.. pastu borak2 n mkn sata terus blk.. dlm kete iman trus tdo sambil isap susu ibu.. iman tdo smp la shah alam.. pastu iman bgn esoknye kol 8 pagi.. bila iman bgn je.. badan rasa segar sgt.. iman senyum2 la.. sbb tenaga iman dh ade blk.. :D
iman tdo nyenyak btol.. letih laa ibu.. smp minum susu pon iman bgn 2x je tu pon skit je minum sbb iman syok tdo..

tu la cerita iman seskit.. best tau jln.. nanti ibu n abah bwk iman jln2 lagi ye.. kwn2 ibu n abah sgt huru hara.. n sporting.. tgu la.. nanti iman buat club lak.. sahabatrimba jr. dengan kwn2 anak2 ibu lak.. :D

ok la.. smp cni dlu.. ibu ckp sng jln sbb iman bfeed ngan ibu.. x yah ibu susah nak pk nak bancuh susu.. tepi swimming pool pon iman leh bfeed ngan ibu sbb ibu dh pandai cover perot ekekeke.. ibu iman mmg best.. ok la yea nanti iman cite lagi kalo de cite best.. bye..

Wednesday, December 23, 2009

pengalaman 2 bulan 2 minggu susukan iman

alhamdulillah sehingga ke hari ini.. dah genap iman minum susu ibu sepenuhnya 2 bulan 2 minggu.. baru je lagi.. x lama mane lagi berbanding org2 yg dh berjaya susukan anak2 dorg 2 tahun.. kira dh leh wat graduation hehehe.. seme tu pembakar smgt tu... moga2 diri ini kuat,tabah.. dan cekal.. insylh.. baru setahun jagung lagi ibu iman ni.. byk lagi kena blaja n lalui..

tp masa peringkat awl pon dh ase cabarannye.. alhamdulillah berkat sokongan dari kwn2 n hubby diri ini berjaya lalui alhamdulillah..

antara cabaran yg ku telah lalui..

1. nipple luka - sakit sgt2.. sib bek sebelah je.. masa ni bila iman menyusu aku akan mengengam tgn ku dan mengetap bibir.. dan kaki ku ibu jari akan merengkot2 huhuhu sakit nye hanya Allah yg tahu... tp ku kuatkn smgt masa tu.. sambil pndg iman.. dlm ati ckp "kesian iman.. kuat kn smgt mu ibu.. cuba tahan n kuatkn smgt demi anak mu" lama tau sakit ni dkt smgu lbh.. kdg2 terkua la gak air mata ibu ni huhuh sbb sakit sgt2.. n org yg akan sentiasa ade d sisi ialah my hubby.. dia akan usap kepalaku n ckp saba.. huhuhu masa ni ase kuat skit la diri ni :P

2. bengkak susu - wahhh.. masa ni 1st time kena.. bdn tetiba mengigill seyes x penah mcm ni.. smp hubby pon terjaga n riso mlm tu.. suhu pon tgi (sbb de termometer iman so leh la tau suhu bdn) dh slimut tebal pon still mengigill mmg x leh cite r asenye mcm ane..

3. pam letrik rosak - wahhh ni la cabaran.. terpaksa guna pam manual selama 2 mgu sb x sempat nak amik bila dh hanta repair.. tp alhamdulillah hasil tenusu ok.. lenguh gak la hehehe..

4. kena korbankn masa tdo - kena bgn dlm kol 3 atau 5 pagi pam.. ni masa dlm pantang la.. susu tgh byk so kena pam.. kalo x nanti bdn gigil lagi huhuhu.. pastu dh la masa tu pakai manual nye pam..

5. kena rajin pam n curik masa - masa g blk ganu pam dlm kete sbb iman x nk bgn.. kalo x pam n kurgkn masa pam nanti susu akan kurang sbb susu supply on demand.. so ibu iman x leh malas huhuhu

asenye tu la dlu.. yela sbb br lagikn.. pjg lagi masa nak kena lalui..


ni nak share skit.. ske ngan info ni amik dr cni tuan rumah saya amik ye.. utk d kongsi bersama.. :D


If you plan to breastfeed, make sure you:
  1. Learn a lot about breastfeeding, from the right sources. To find the right source ni agak tricky jugak. Sometimes nurse kat klinik pun taktau apa2 tentang exclusive BF (Sori ya nurse..).
  2. Make good networking with breastfeeding moms. Reading alone won’t help, unless you don’t face many problems to breastfeed during the early days.
  3. Know what to expect when you breastfeed… Sorenipples, engorgement, etc.
  4. Know where to go when you face problem. Definitely not your makcik who never breastfeed her babies. Go to LC or any friends who experienced it.
  5. Smart enough to differentiate between ‘excuses’ to not to BF and the true things those make you fail to BF.
  6. It’s from you. Say you want to BF. Not you have to BF. Don’t stressing yourself out just because your friends BF, and you don’t want to be called ‘a lousy mother’. Every mother wants to give the very best to her baby, ain’t it?

Things won’t make you fail to breastfeed:
  1. You don’t produce milk during the first few days. It is perfectly normal.
  2. You undergo c-section.
  3. You give birth to a boy (There’s a myth says that a baby boy’s mother can’t breastfeed cos the milk won’t meet the baby’s demand).
  4. You don’t have ‘urut lancar susu’.
  5. Your baby has jaundice. Breastmilk jaundice is normal, bukan sebab susu tak serasi dengan baby.
  6. You don’t produce milk during pregnancy.
  7. You didn’t do breast and nipple exercise during pregnancy.
  8. You have small breast.
  9. You have inverted, flat or small nipple.
  10. You don’t eat any lactogenic food.
  11. Your mom, sisters, makciks, bini Penghulu Kampung failed to breastfeed.
  12. Your baby cries out his lung.
Breastfeeding is
  1. Natural BUT needs effort.
  2. The best beat for your baby.
  3. Supply vs demand concept. The more the demand, the more the supply.
  4. A commitment.
  5. FOR YOU! Yes, YOU!

Breastfeeding is not…
  1. Only for this and that type of mothers.
  2. Only for lucky mothers.
  3. Only for mothers who have normal deliveries.
  4. Only for mother who claims she wants to give the best for her baby.
  5. A luck. It’s an effort.
  6. A magic potion that makes your baby a superhuman.

Are you willing to…
  1. Keep on breastfeeding despite your baby cries, wind, gets jaundice, unwell, etc.
  2. Pekakkan telinga, butakan mata on any unsolicited advise.
  3. Lose good night sleep for night feeding.
  4. Sacrifice some of your working hours to pump.
  5. Take a very good care of your food intake to ensure a high quality breastmilk.
  6. Be in deep worry when your milk supply turns haywire.
  7. Labelled as this and that, just because you wanna give the best for your baby.
  8. Fill your freezer EBM stocks.
  9. Telan anything on Earth to boost up your milk supply.
  10. Berkejar ke sana sini cari pertolongan when problem arises.
  11. Perkara yang boleh membawa depresi ialah drop in supply.
  12. Bring all your pumping gears when you go outstation.
  13. Have your blouse wet just because you forget your nursing pads.
  14. Tahan your breast bengkak when the baby is not with you and you don’t bring breastpump and you don’t know how to express by hand!
  15. Face the ouch! of cracked nipple, engorgement, biting babies, etc.
  16. Learn.
  17. Breastfeeding in public.

Do you think you’re ready to breastfeed? Think again ...

smp cni dlu sharing kali ni.. sesape yg de tips meh la share.. utk kuatkn smgt sesama kita.. mmg ase teruja kalo dpt kenal ngan mereka yg dh berjaya susukn anak 2 thn atau lbh.. n lg 1 kn.. mereka ni mmg sgt2 pemurah dr segi ilmu n pengalaman.. n ske membantu pd org2 yg baru mcm ibu iman ni.. ramai pakar laktasi ske n akan tlg org2 yg perlukn ilmu mcm ibu iman ni.. dorg bg consultation secara percuma.. coz aku slalu gak sms ngan pn. rita if de problm pasal bfeeding ni.. n dia reply.. sgt baik tau dia pon dh femes kat mjlah pa&ma..

seronok tau kalo dpt tarik org utk join da club sbb susu ibu ni sgt2 bagus.. masih x ramai lagi yg dapat pendedahan.. kalo g klinik pon 1st soklan yg akan doktor tanye "bg iman susu ape?" bila aku jwb susu ibu je.. oo x pe2.. bg iman susu ibu byk2 insylh cpt sembuh ni.. :D

lg 1 sgt2 menjimatkn.. sbb susu ibu susu free.. hehehe

Iman in white

meh kita tgk aksi iman..

smlm cilok camera opis pastu snap la gambo iman.. slama ni pakai camera hp yg x best tu je.. cian iman.. yela camera ibu rosak.. lom de duit nak bli lgi huhuhu.. dh ar nak kena baya duit lak utk amik kunci mgu dpn.. umah ibu kat setia alam dh siap ar iman.. yea..yea.. nanti kita ajak abah g tgk ye umah ibu tu... :D so duit yg simpan nak bli camera tu kena d salurkn ke ctu huhuhu... xpe la.. nanti ibu kumpol duit blk yea bli camera... leh amik gamba iman yg makin membesar bagai johan ni.. minum susu ibu punya lah kuat dak boolat ni.. dlu 2oz stgh kata my sista.. skrg dh jd 3 stgh oz.. mak aikh...

td blk sat.. tgk iman tdo.. lama kata dorg iman tdo dr kol 10 smp la dkt kol 12 tghari.. pastu td dia bgn..main2 kejap dlm stgh jam.. aku pon susu la kn iman direct.. lepas kenyang dia leh smbg tdo blk.. wahh!!! mane x debab dak ni... pas tdokn iman.. ku g keje blk.. tgu ye.. ptg nanti ibu blk.. :D


tuka baju.. abis basah bju air liur nye pasal.. ishhhh...


budak debab dagu dh 2 layer..

ske masukn tgn dlm mulut.. bkn jari.. tp semua tgn kalo leh nak d sedut.. kalo x dpt dia nangis.. ape daaaa anak ibu ni..


muka mu sebulat bola.. :D


dia ni mmg x leh dok diam.. kalo pgg kayuh2.. diam kalo tdo jek.. ligat btol.. kalo tgk lagu raihan 25 rasul.. kat youtube x berkelip mata.. siap mulut kumat kamit.. ishhh.. sbenanye iman ni 2 bln ke?? ke ibu tersilap kira hehehehe


bersandar pon kaki dia goyang-goyang.. seminit x leh dok diam..

sedap tau isap jari ni.. kata iman..

wahh!!! terkejut saya... ibu ni amik gamba x bgtau :p


dah penat main.. tdo la plak.. lidah tersentil.. muahahahaha iman..iman..

ok.. smp cni dlu.. leh update kejap2 je.. sbb susah nak de masa.. taq kengkwn pon de yg x terjwb lagi.. insylh de masa akan d bayar :D ni pon masa rehat dpt la jengah kejap cni..

Saturday, December 19, 2009

mainan baru Iman

hari rabu yang lepas ibu telah belikan iman Fisher-Price: 2 in 1 Musical Turtle Gym leh tahan gak regenye tp ase nak bli gak hehhe.. lgpon mende ni leh adjust naik naik n trun..leh guna kalo baby mergkak n baring.. skrg iman x merangkak lagi.. tu la dia bila dh ade anak ape pon sgup berhabisan.. bak kata abah iman "skrg ni seme iman je.. abah xde dah.." huhuh alamak.. dh kecik ati lak abah iman..hehehe alaa.. ibu syg la dedua.. tp terlebih lak kat iman kdg2 sory.. ;p bkn pe.. lagipon opismate de wat collection pastu dorg bg duit kat iman byk gak.. so ibu lekat kan la bli brg ni.. anak ibu ni lak dh pandai main.. n nak capai2 brg.. ish.. dak lat lat ni asenye baru 2 bln tp keletahnye mcm x sama ngan usia hehehe..

abah x tau ibu g lari beli jap kat littlewhiz hehehe skali dia blk tgk terkejut.. mane lak dtg mende ni.. sowy x bgtau sbb excited sgt n dah lama aim utk iman.. hari2 dok tgk kat littlewhiz hehehe pastu de promosi lak tu.. xde la kurg st pon tp ase teruja lak nak bli hehehe

masa g ajak suhaida dia pon tringin nak g tgk kedai littlewhiz tu.. sejak dh shoping sakan kat ctu aritu bli pump la.. strilizr la.. ngan ntah ape2 lagi.. ase ske lak kedaitu n org nye kedai tu pon frenly.. ase puaslagi g sndiri dari bli online.. (dkt x pe la hehehe)

iman kan kalo dia main gym dia ni.. mulut mak aikh bising btol pastu gelak sesorg.. pastu de bunyik.. bila kena je mende juntai2 tu.. dia akan bunyik la.. memula kitrg terkejut bila bunyik sndiri.. upenye iman dh pandai nak capai hahaha klaka la.. gelak la aku ngan mak n ayah.. pandai lak dak tecik 2 bulan ni.. mcm ulat la dia tergedik2 nak capai hahah kaki pon naik sama.. leka la dia main sesorg....

meh tgk aksi dia..

haaa tgk tu.. bkn tgn je.. kaki pon nak amik skali.. mak aikh dak tecik ni...

tgk tgn dia kayuh2.. x clear pon gambo.. lgpon pakai hp jek hehehe

minggu lepas jugak iman kena cucuk 2 bln.. berat dia dh 5.7kg huhu smgt btol... alhamdulillah iman x demam masa kena cucuk.. dia makin aktif.. sbbkn kena cucuk n x demam tu yg ibu blikn dia mainan ni hehehe iye2 jek... pastu tips lagi 1 kerapkan bg dia susu ibu insylh baby x demam lepas cucuk.. tu dpt dr doktor n kwn2 yg bfeed anak2 dorg.. alhamdulillah la hasilnya.. :D

ok la smp cni dlu.. iman tdo ni.. td bgn trus dia exercise ngan gyk dia ni.. pastu penat dia minum susu ibu pastu dia trus tdo.. iman yg exercise.. ibu dia bila ntah nak stat aerobik blk ehehehehe

Friday, December 18, 2009

Pengalaman spjg 2 mgu mengepam di ofis

stat keje 9 Disember aritu.. so baru je bape ari masuk keje..

so bermula lah langkah ibu iman utk memulakan tambahan tugas d opis.. sblm ni xde sesi mengepam susu iman.. so skrg nak kena adjust masa utk curik masa pam susu iman.. skrg ni pam dlm 2x kat opis.. sblm g keje sempat susukn iman.. sbb amik waktu masuk kol 8.30am.. so sesi pam yg pertama dlm kol 10am.. pastu lunch hour sempat blk umah mak sat jpe iman n bg dia direct.. sesi pam berikutnya adalah dlm kol 4pm alhamdulillah susu byk la gak.. btol la kata ctut.. bila kita dh stat keje n x bfeed baby direct susu akan byk.. masa dlm pantang skit bila pam sbb bb kerap menysu ngan kita... tu la riso yg bukan2 hehehe xde pnglmn kn.. bdak bru balaja :p

katne ibu iman pam? kat surau comel ICT.. leh la.. malas nak g surau kat atas.. n bgtau la akak2 yg dok kt ctu tlg cover ek kalo tetiba org nak jerkah masuk ke.. tp dorg tau la kalo dh de kasut kat ctu paham la tu kn.. 1st day seme org mcm terkejut n kagum sbb aku still full bfeed iman wpon dh keje n dorg x penah pon tau n tgk pam elktrik.. aku pakai spectra3.. nak bli medela FS lom ckup budget huhuhu.. mmg sng la.. cucuk je plug n tgu je.. skali pam ade la dlm 7-9oz.. de skali tu terlmbt skit sbb kena g putrajaya.. b ku mengembang ngan jayanye dpt byk wooo dkt 12oz huhuhu.. alhamdlh rezki anak ibu.. so tiap ari dpt la aku bekalkn iman fresh milk n iman pon beruntung sbb lunch ibu dia blk bg direct.. so dia akan melekap sepuas2nya n pastu terus tdo.. masa ibu nak masuk opis blk..

alhamdlh gak kat ICT de peti ais.. sng skit.. tp bese la suara2 sumbang.. "roshda... ko bebaik kang iman dpt abg lak kang.. x pon de yg pgl ko ibu" hahaha siot je.. maksudnye de la tu org terminum ke ape kn.. cehh hehehehe.. adee gak akak2 yg nak tgk mcm ane aku pam.. so aku pon ok jek.. tunjukkn la mcm ane guna.. sbb dorg x penah tgk.. n ade gak akak yg nak try.. aku ngan sng ati bg..n berharap de la geng yg akan join sama.. baru ase best nak share crita2 kn.. aku tau dorg pon tau betapa speselnye susu ibu ni cuma dorg xde pendedahan.. tp ayat yg aku x leh trima " xpe la susu ko byk.." caihhhh.. no la.. xde istilah susu kurg or byk.. bkn sng tau nak jd kn byk.. kena berkorban msa.. bgn tgh2 mlm pam.. sbb nak bg susu tu terhasil ngan byk.. pastu kena mkn pe yg leh tambahkn susu.. pastu kena tolak kopi n kafein.. huhu xpe2 sib bek aku bkn hantu kopi n tea.. pastu kena rajin pam.. sleang 2-3 jam.. pastu klo nak tau pam yg terbaik utk bg susu byk adlh kerap direct bg baby susu.. bkn sng tau nak jd seorg yg byk susu huhuhu pastu dorg pon ckp "akak ni abis pantang je susu kering" huhuhu no la akak.. susu x kn kering tiba2.. bila akak x kerap bg baby susu tu yg susu makin kurg.. susu terhasil on dmnd.. bila permintaan kurg.. susu pon kurg.. pastu bila akak dh set pas ni keje nak bg susu tin mmg susu tu akan slowly jd kurg... pastu aku kena mkn vitamin n kalsium utk bg bdn gagah perkasa n bg susu ni de power skit utk iman hahaha ni pon amik free je dr klinik panel.. mmg doc soh mkn.. kalo x nanti kalsium utk aku sorg akan d serap oleh iman.. ibu kang tulang n gigi reput lak ekekkeke.. n susukn anak ni mmg kdg2 perlukn rehat.. yela bdn kita dh hasilkn susu n kita perlukn rehat x leh n ak stress.. if stress susu x byk.. bkn sng tau... sape kata susu bdn ni sonang.. tp d sbbkn cuba jd ibu n bg yg terbaik.. ibu2 akan korbankn masa n cuba yg terbaik.. aku pon dh x kua bfast pepagi.. mkn roti n biskut n wat milo utk bfast.. pastu telan melilea n multivitamin n kalsium.. cukup.. kalo lapa mkn la biskut oat tu lbh skit my hubby blikn..

iman n ibu... sgt erat hehehehe pantang ibu blk keje.. melekap trus.. main cak2 lak tu..

n yg plg penting suami kena bg semgt n perangsg.. my hubby sgt2 supportv masey syg.. dia skrg rajin tlg kemas2 umah kalo cuti... pastu my hubby sgt2 mengambil berat pe yg i nak mkn hehehe ase mcm best lak.. dia blikn apple la.. biskut oat la.. sebut je la ape pon dia akn supply utkltk kat opis kalo lapa.. yela bfeed mummy ni slalu lapa huhuhu.. n my hubby akan tlg kemas dapo kalo masak pastu iman nak susu.. ibu layan iman n abah clearkn dapo.. bestnye!!! :p masey dear.. sgt2 membantu ibu iman.. aritu pam rosak pon dia dia yg merata2 carik sndiri histopoint n g hanta servis.. dh ar dia kata kat ceruk mane ntah..huhu masey ye abah.. nanti jgn lupa p amik tau.. lenguh gak pakai manual pam ni hehehe..

ok la.. ase tringin nak carik geng yg susuibu gak kat opis ni.. de gak geng... harap2 dpt menerapkn minda susu ibu sgt bagus n penting kat baby..mane la tau kn.. dlm usaha ni.. hehehe..

alamak.. handle pam ni tgl lak kat opis.. nak kena p amik jap g.. pagi ni my b dh kembang sib bek iman tlg..huhuhuhu kalo x wknd ni x slesa lak ase..

p/s - to mummy yg x full bfeed not 2 blame.. just nak bg smgt pd diri sndiri.. :D apepon seme tu rezki.. iman ni pon x tau la smp bape lama dia de rezki... harap2 lama n ibu dia gagah perkasa harungi dogaan n cobaan :D

Tuesday, December 15, 2009

Pump ku rosak..

huargh!!!

ase mcm geram... my spectra 3 wat hal.. adehh.. sib bek de lg 1 pump.. avent manual.. kalo x lagi penin..

kejadiannya masa pepagi dlm kol 5 lbh.. aku x bape sihat.. so dlm keadaan lalok n penin2 tu bgn la nak pump sbb ase dh sarat je b ni.. sbb iman mlm2 dia bgn 2x je pastu seskit je dia minum... so aku pom on switch pastu mula la mengepam.. lampu pon bukak malap je.. x nak kejutkn iman.. skali tgk pump leh lak... susu melimpah kua.. adehhh... pesal lak ni.. pastu ase mcm de susu ngalir dlm tiub.. adeh pulak dah.. penah terbca kat susuibu de ibu2 alami mende yg sama gak.. sudah.. dh la baru je pakai pump ni x smp sebulan wat hal la plak..dugaan tol..

pastu bdn rasa x sedap.. tp dh ngantok nye pasal aku pon tdo la blk.. esoknye cite kat hubby dia cek n godek2.. a ah mmg dh masuk susu dlm motor ni.. dh bising skit bunyiknye.. so hubby ckp x pe nanti dia g hanta servis kat histopoint.. sib bek la dkt subg je.. pastu sib bek my hubby sgt2 byk membantu.. n sgt supportve pasal bfeed ni.. thanks dear..

so dlm bape ari ni pakai la avent manual yg dlu2 slalu pakai masa dlm pantang.. sian yg manual ni terbia hehehe.. tp ase ok gak pakai manual ni.. tp amik masa lama skit la nak mengepam.. alhamdulillh hasil memberangsangkan.. n alhamdulillah gak tiap2 ari bekalkn iman susu fresh.. so stock ebm x usik2.. tp nak kena pakai gak tu takut expired lak..

aku baru je keje smgu.. tp geng2 kat cni dh tau dh.. haaa nak g mane tu?? dorg tanye... ooo g pam ek hahahaha x kira la laki ke pompuan.. :p pastu siap ckp "weh, susu ko ni bebaik kang de lak yg terminum.. jd lak ibu susuan" hahah bengong btol la.. dak2 laki la.. semak btol.. saje nak sakat.. pastu akak2 ni mcm teruja gak la tgk aku bg iman sepenuhnya susu ibu :D ase mcm bangga la gak hehehe.. dlm ati terniat nak skolahkn dorg gak.. nak bgtau betapa sgt bagusnye bagi susu bdn ni kat anak :D mcm ramai org buat.. dorg xde pendedahan lagi..niat murni ni hehehe

ade gak dak laki yg dh kawen usik2.. aku pon ckp la.. "yela.. anak ibu kena la bg susu ibu.. nak bli susu tin mahal.. xde duit n x tau mane yg plg bagus" dorg gelak je.. ade gak dak laki yg dah kawen n ade anak sorg ckp n back up aku "ok ape.. susu ape2 pon x leh lawan susu ibu ni.." wah.. aku de sokongan la hahaha klaka kdg2 bila kena sakat ngan dorg ni..

pastu de akak yg dh de anak 6 pon mcm teruja siap nak test pump aku lagi.. aku ok je n ske nak bg dia test mane tau terbuka lak ati dia kn nak bg anak dia yg kecik tu susu bdn.. dia tanye la bape harga pam spctra3 ni.. pastu dia ckp " mahal nye.." pastu aku jwb la "akak, kita invest pd awal2 je.. dari nak bli tiap2 bulan susu tin dh bape ratus sebulan kalo yg nak yg byk vitamin tu" pastu dia ngan senyum jawab " a ah la.. btol gak.. mcm ane awk leh terpk mcm tu ye, nak bgtau suami saya gak la" waaa!!! masa ni aku ase mcm teruja.. n hepi.. sbb akak n dia baik n lurus.. mane tau terbukak ati dia nak bfeed anak dia blk kn.. skrg aku jd bahan la kat opis ni.. x pe.. aku x kisah pon.. demi utk anak ibu.. :D

ok la dh lunch ni.. nak blk jpe iman sat.. daaaaa

Tuesday, December 8, 2009

Iman tgk tv

Kejadian ni bru je jd td.. ibu sibuk basuh baju.. abah lak mop umah ngan basuh toilet.. iman layan diri tgk kartun seseorg.. skrg budak ni ske isap jari... abis seme air liur dia meleleh.. ingtkn dia nangis.. intai2 tgk tgh ckp sesorg sambil tgk tv x lupa gak isap jari... :D


video
iman khusyuk tgk tv seseorg.. ibu n abah kemas umh..

ni tgh update dia ade ni.. sepak2 keyboard huhuhu kaki kuat kemain lagi.. mcm dak besa jek..

Iman dah 2 bulan

Semalam, genap umo Iman Muhaimin 2 bulan pada 7 Disember 2009.. sebenarnye ibu pon kena masuk keje dh smlm tp tambah cuti lagi 2 ari.. so esok la ibu kena keje n tglkn iman.. beratnye ase ati.. tp sib bek iman akan d jaga oleh mak lang dia.. adik aku yg tgu result SPM.. sbb pe tambah cuti lagi 2 ari? sbbnye nak bg adik yg baru bis paper smlm lepak2 dlu.. sian dia nanti.. berat ati awal2 ni nak bg org jaga.. nanti bila adik dh dpt sambung blaja mane2 baru la pk nak hanta iman katne.. tp x pe la masa tu iman pon dh besa skit kn.. nanti ibu tglkn iman nganmaklang ye kat umah tok ma n tok ayah.. lgpon maksu kemba ade leh main2 ngan iman masa cuti skolah ni.. tok ayah pon ade.. kdg2 je kua keje.. so leh la iman main2 ngan dorg.. jgn nakal2 tau.. ibu akan bekalkn susu ibu kat iman secukupnya.. kalo ibu x bz tghari ibu balik tgk iman ye syg.. :D

smlm kat umah mak.. mlm td bru blk umh sndiri.. mlm td mak wat celebrate birthday iman 2 bln.. tp bkn iman yg mkn.. org2 tua yg mkn hehehe.. mak buat muffin pisang ngan kuih bakar.. mak ckp tiap2 bln kita sambut.. smp umo iman sethn lagi byk tok ma buat.. pastu abah iman blanje kfc smlm.. tp iman tgk je.. kitrg mkn :p xpe.. ibu mkn kan.. pastu iman rasa dari susu ibu ekekeke..

meh tgk gambar2 iman dh 2 bulan..

dah 2 bulan genap anak ibu minum susu ibu secara ekslusif.. moga2 lama lagi iman akan terus minum susu ibu selagi de rezki anak ibu ye.. :D


pandai main dah.. pastu gelak2.. n ckp2 bising ni mcm mulut org melaka.. bukn org ganu.. hehehe pandai tgk tv..


lg 1 budak motak ni ske jelir2 lidah kat org.. kalo ngan abah dia lagi la.. kemain lagi.. umo bru 2 bln.. ish..ish..ish..


tgk tu dia gelak... masa ni bru lepas ibu mandikan..main2 ngan ibu..

meh layan video iman main ngan ibu.. msa ni lepas tgk cite 'nenek kebaya' episod akhir iman ske tgk tv.. baru lepas mandi ptg ni..

video

ok sampai cni dlu crita Iman..

Thursday, December 3, 2009

hasil stok EBM sebelum mula keje

Minggu dpn nak stat keje dh.. alaa sedeynye nak tglkn Iman Muhaimin...
ase lamanye x g keje.. mcm x tau dh nak wat keje muahahhaha.. katt opis lak dah renovate.. aritu aku singgah jap utk apply cuti tambahana lg 2 ari.. dh lawo dh ICT dptmt.. tmpt aku pon dh cun.. tp yg sgt2 aku sedey.. bos aku Pn. Norahieda dh kembali ke rahmatullah.. sgt2 terkejut.. dia la bos plg sempoi, sporting.. dia gak la yg mengajar n bwk aku jln2 mkn angin ke indon.. jebak kn aku dlm netball wakil mbsa.. mcm2 la.. byk kengan.. n dia la slalu back up aku kalo nak kena fire ngan bigbos.. seyes aku ilang mood nak keje.. mmg dia meninggal dlm keadaan yg x d jangka.. aku sempat menziarahi jenazahnye.. akux leh tahan air mata ni.. teanng je muka dia.. mcm tdo n smp sekrg aku x leh caya lagi yg dia dh xde.. sbb aku ngan geng2 unit r & n dan multimedia sgt2 hepi d bwh seliaan dia.. kami enjoy keje ngan dia sbg bos kami.. x kisah keje mcm ane.. "asalkn siap.. ko nak curik tulang ke ape ke.. janji due date keje settle" tu la motto arwah kat unit dia.. n slalu blanje besa kat kami.. ramai gak yg jeles.. sedey sgt2 kalo ingtkn.. moga roh nya d cucuri rahmat n d kalangan org2 yg beriman.. Al-Fatihah..

berbalik pd tajuk..

Alhamdulillah aku dh berjaya membuat stok EBM lebih kurg 200 lbh 0z x ingt la yg tepat sbb de yg ltk 4 oz n 3 oz tp dh ujg2 nipeti dh penuh aku masuk kn je dlm plastik tu skali 6-7oz.. padat dh peti.. x mo la campo lak kat tmpt simpan bahan mentah nak masak kn.. dh ujg2 ni mcm malas lak kdg2 nak bgn pump huhuhu.. yela skrg imanm alas nak bgn sgt menyusu mlm2 so aku ikutkn dlu slalu pump kol 12 mlm.. 3 pagi n 5 pagi.. tp skrg liat skit.. tp bila dh x tahan boobs ni mengenbang n bju lak smp bsah..pump la gak.. dh de spctra 3 pon malas ibu iman ni huhuhuh.. keje pon dh seng masa pakai avent manual dlu beriya la plak kn.. hehehehe.. x mo malas2 ibu iman ni kena disiplin.. :D


ni la hasil tenusu ku sblm masuk keje.. de lagi tp x tau nak sumbat mane.. ke tmpt yg besa ltk bahan mentah nak masak.. yg keik ni ltk ebm.. ponin den hehehe

Iman pon dh d ajar menyus dr btol.. alhamdulillah.. dlu dia liat skit.. pastu nanti insyallah adik aku y tgu spm akan jaga iman.. so utk memudahkn keje dia nak memanaskn susu.. aku dh bli warmer.. masa de jualan murah kat littlewhiz aku bli yg combo set ngan sterilizer skali.. rm 169, kalo x rege dia rm190 kalo x silap.. bli skali spectra 3 pastu ngan beg pack iman simple dimple.. hai.. sejak de iman ni.. borong brg iman sokmo.. :D abah ngan ibu xde dh.. baru tau kn bile dh de anak sndiri..

Alhamdulillah gak.. hasil perahan pump dh meningkat sejak de spctra 3 ni.. slalu dlu pakai avent manual dpt 5 oz je dedua belah plg power.. skrg ni 9 oz sekelip mata skali pump :D alhamdulilah rezki anak ibu..

ok smp cni dlu.. iman dh bunyik2 tu :D

Wednesday, December 2, 2009

Iman di Aidil Adha

Assalammualaikum...
lama btol x update.. sejak blk umh sndiri ni lagi la x sempat.. kelam-kabut uruskn umah tangga ngan anak.. skrg baru tau huhuhu.. dlu dok umh mak ramai asst. leh lepak2 gak.. :D

ok ni nak cite secara pantas.. sbb dak kecik tu tgh tdo.. pastu nak masak sat.. kang dia bgn susah lak.. nak cite pasal Iman dan Raya Haji..

Tahun ni Iman ngan ibu ngan abah raya aji kat kg abah kat Kuala Terengganu.. Iman wat aqiqah skali pastu tok ki ngan tok ma kata wat cukur jambul skali.. so alang2 kn.. selesaiknlakat sana.. lgpon buat kenduri kat ganu jimat kos rendah hehehe.. tok ma ngan atok kat shah alam pon x kisah.. so kami pon jalankan la kat sana.. simple je sna tp alhamdlulillah selesai..

ari khamis pepagi lbh kurg kol 2.40 pagi Iman, ibu ngan abah bertolak blk ganu.. Iman mcm bese ar.. kalo mlm mmg dia tdo sokmo.. skrg nak bgn nyusu pon malas.. isap susu ibu dia skit pastu tdo.. pastu jd keje lak ibu dia nak kena pump hahaha iman..iman.. sib bek la ibu de pump manual leh la pump dlm kete.. kalo x kembung la boobs ibu huhuhu.. dlm kol 9 pagi sp umah tok.. iman pon bgn masa dh nak smp.. pasu siap main2 lagi.. sng skit kalo gerakmlm dia x byk ragam..

ni dia budak hip hop.. tuka bju 2x sbb basah dia kencing pastu berak skali hehehe.. rutin pepagi dia pepagi mesti poo poo

ni lak masa pagi raya..iman g tgk lembu aqiqah dia sembelih.. pakai sua jenas lagi dak kecik ni..

ni la lembu yg Iman aqiqah.. abah iman yg uruskn n tlg selesaikan potong daging seme2.. abah iman la yg lapah smp selesai ngan orgy g share bahagian ngan iman.. Iman hepi sbb abah dia yg buat seme sndiri :D

esok pagi nye Iman dah botak.. abah botak kn.. payah btol x tau diam dah motak ni.. compang-camping kepala dia heheheh sbb abah takut nak cukur iman gerak2.. patu lelama dia nangis buhsan..

ni lepas mandi.. dh lawa.. barul a senyum.. pastu nak blk shah alam dah..

ni dlm kete nyenyak tdo.. dh botak kena pakai topi nanti sejuk pale iman

ni dh tuka bju lak sbb bju basah iman kencing.. heheheh.. bese la iman.. pakai sweater.. sejuk..

Iman amok dari genting sempah smp damansara sbb ngantok.. dia kalo siang mcm tu la.. adeh penin ibu pujuk.. pastu dia tertdo jap pastu bgn blk dia amok blk nangis smp ilang2 suara huhuh anak ibu ni... dia kalo tdo siang mmg mcm tu.. kalo mlm tdo mcm pengsan.. saba je la..

kat ganu ibu x sempat wat stok susu.. pump pastu buang je sbb x byk sgt.. letih agaknye dlm 2 oz je mcm tu.. huhu blk umah mmg kena kejek eras pump blk.. alhamdulilah stok ebm dh penuh freezer :D mgu dpn nak keje dh.. sejak de spctra 3 nye pump ni keje jd mudah n hasil tenusu byk..alhamdulillah.. rezki Iman Muhaimin anak ibu..

okla smp cni dlu.. :D
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...