Sunday, November 1, 2009

Detik-detik kelahiran Iman - part 3

sambungan......

6 Okt 2009 (Selasa)

- waktu ptg aritu aku abiskn ngan berjln2... tp dh masuk kol 6 ptg mcm tu aku dh ase sakit sgt2.. aku tawaf seme tempat.. kdg2 aku kua jpe hb.. hb sgt setia tgu kt lua wpon dia sesorg.. dia pon dh kenal ramai bakal bapa gak kt lua tu.. Sakit yg aku alami hanya Allah je yg tau.. kdg2 aku baring n cuba tdo.. tp x lena mane.. bila smp sakit tu dtg aku akan terjaga.. aku tdo2 ayam je.. ctg dh kali ke bape aku pon x tau..

abah iman dr ptg ari selasa smp ari rabu iman lahr x blk2.. tgu kat lua ngan x lalu makn riso.. masey syg temankn kami wpon dr lua..

- mak cl nak dtg lps mgrib.. aku ckp jgn lewat sgt sbb nanti doc nak cek.. aku tringin nak mkn beehun sup.. kekonon nak simpan tenaga bila nak push hehehe.. wpon sakit tp aku ase ade lagi tenaga nk mkn.. ade spital sediakn makan tp aku x selera mane.. kdg2 aku msg hb bila x larat sgt.. "syg, sakitnye.. x tahan.. " tu je aku leh buat.. sbb aku nak kua x larat dh nak g jpe hb... katil mmg teman setia aku.. bila smp sakit tu aku akan pgg katil sekuat ati aku gengam... lepas mgrib mak dtg.. ngan adik2 n ayah.. aku mkn kejap.. pastu nurse pgl masuk blk sbb nak wat ctg... pastu dlm kol 9 lbh doc nak cek lak... lambtnye masa berlalu...

nenek iman sedia menanti kelahiran cucunya...

mak n adik2 dtg lepas mgbrib bwk beehun sup.. kuatkn diri berjln klua.. masa ni mmg dh sakit kerap sgt2 masa ni ok.. selang 3 minit dia dtg menyerang huhu

haa dh ase sakit..masa ni tgh tahan sakit.. pgg kerusi.. seme org leh tlg tgk je.. mak je paham.. dia ckp mmg sakit saba2 huuhuhu

- dlm kol 11 ke 10 mlm mcm tu doc cek..n selok lagi.. dia ckp dh 5cm.. Ya Allah selang bape jam bru bukak lagi.. aku mmg lemah sgt2 bdn ni.. lembek asenye... hb de kat lua ngan pokcu aku.. doc bgtau nurse aku dh leh masuk labor room.. sblm masuk nurse tanye bju bb dh bwk ke? aku mmg dh standby tp aku tipu nurse blom amik kt hb sbb aku nak g jpe hb dlu... :(

7 Okt 2009 (Rabu)

- aku tanye nurse dlm pkul bape agak2 saya akan bersalin.. nurse kata kalo xde ape2 mungkin dlm kol 2-3 pagi.. aku dh ske sbb asenye x lama lagi... aku g jpe hb aku salam dia.. aku masa ni mmg x larat dh sgt2 tp aku gagahkn diri kua gak.. aku bg seme brg2 berharga termasuk hp kat hb.. so pasni kalo ape2 nurse je la penghubung aku utk pgl hb... sbb aku takut ilang seme brg2 tu.. bila dh sakit aku x larat dh nak tgk seme2 tu...

- bila masuk LR aku kena wat ctg lagi.. byk kali la... aku dh stat d masukkn air.. 3 btol air masuk dlm bdn aku.. n aku dh x leh gerak g mane2.. hazabnye Allah je yg tau.. aku mmg sgt2 rimas... ngan sakit yg sgt2... pastu nurse ckp ctg aku graf x cantik... huwargghhh!!! dia nak mcm ane lagi.. aku dh x larat sgt ni.. sblm tu aku sempat tanye nurse.. "suami saya leh masukn tak temankn saya bila nak bersalin nanti?" nurse jwb " kalo xde ape2 kecemasan.. insylh boleh" alhamdulillah aku ase lega.. wpon hb xde masa aku sengsara ni tp tu dpt legakn ati aku skit... nurse yg jaga aku sgt2 baik..

- jam besa dpn aku.. aku menghitung masa... dari kol 12 tgh mlm.. smp 1 pagi.. masih xde ape2 lagi mcm aku nak beranak.. sakit x leh nak kata.. aku kdg2 mengigil mcm kena parkinson.. sgt2 sakit... bila wat ctg aku akan ngereng... kdg2 nurse kata tlg dok diam2.. gile ke ape?? aku x kn leh dok setempat sbb pinggang aku sakit sgt2.. kdg2 aku mengulungkn bdn aku.. terlalu sakit.. sakit yg x penah aku ase sblm ni.. aku ase dh 3 minit skali.. pastu nurse tanye "saya bg awk ubat tahan sakit ye..." aku tanye lak.. "ubat pe??" nurse tu jwb ubt tahan sakit ka.. aku x puas ati aku nak tau nama dia.. sbb aku bkn la terlalu jahil atas seme ubat2 tahan sakit masa nak bersalin ni huhuhu.. pastu nurse tu jwb "pethadin" (x tau la eja btol ke tak) pastu aku jwk "ok" pastu dia cucuk kat peha.. tp bg aku ubat tu mcm xde fungsi.. sakit aku melampaui ubat tu..

- dlm kol 3 pagi aku mcm dh nazak.. sakit gile.. pastu nurse sian kt aku.. dia ckp awk sedut gas ni.. aku tau ni etanox (x tau la eja btol ke x) aku penah guna masa aku gugur dlu masa doc cuci tp mcm aku x reti pakai masa tu.. tp kali ni aku amat2 memerlukn mende ni.. aku sedut dlm2 bila sakit.. mmg memabukn mende ni... kdg2 aku dh mcm org gile n mabuk.. gas tu la peneman setia aku.. kdg2 aku mcm x tentu arah.. dr aku pakai tdung.. aku dh campak tdug aku huhuhu.. aku ase mcm dh ujg nyawa sakitnye...

- aku tgk jam dh 6 pagi.. aku lom bersalin lagi.. masa ni aku mmg dh nazak... aku dh mula tarik2 rambut bila sakit tu dtg.. aku masa ni dh nak give up.. air mata aku dh laju.. aku x malu dh ngan nurse.. aku buang air kecik pakai tiub.. sakit sgt2.. aku x ske... sedey sgt masa ni.. nurse tu mmg saba ngan aku.. aku mintak maap ngan nurse tu sbb aku mmg x leh kawal dh diri aku.. aku sakit gile...

- doc cek aku lagi x byk bukak lagi.. aku masa ni ase dh nak mati.. byk gile aku sedut gas tu.. kdg2 aku terlena kejap pastu dlm 5 minit aku bgn blk.. mengigil seme bdn aku.. mcm drug addict la aku.. gas tu kn memabukn...

- kesakitan n azab ni berlarutan smp kol 8 pagi.. nurse ckp graf aku x ok.. gile.. aku ase nak mampos dh ni.. dia nak graf yg mcm ane.. smp aku x larat.. aku pgl "nurse..nurse... saya x larat dh ni.. tlg..." masa ni mmg aku dh give up sblm ni aku leh tahan lagi sesorg... smp de nurse dtg sapukn air kat bibir aku.. dia ckp bibir awk kering.. minum air skit ye.. dia suakn aku air aku minum skit je.. aku dh xde daya masa ni.. lembek sgt2.. bygkn dr kol 11 mlm aku masuk aku x mkn ape.. smp ar kol 8 pagi ngan aku x leh gerak g mane2..

- pastu aku x tgk jam... aku dh give up gile2.. aku nak je ckp.. operate la saya.. saya x mampu dh.. aku nangis gile2 masa tu...

- pastu nurse selok dia kata dh bukak 8cm n kata dh bleh dh bersalin ni.. tp de sorg lagi ckp aku x ase nak meneran lagi mcm ane aku nak beranak.. huargh!!! dorg ni gile ke.. aku dh nak mati ni.. at last aku ase gak sakit tu.. aku ckp aku mcm nak berak.. tlg!!! aku xde la jerit hehehe pastu dorg seme dh ready... ade dlm 3 org nak sambut bb aku.. pastu tetiba aku dh huru hara.. hubby aku masuk.. masa tu aku ase sayu gile..aku x sangka hb aku masih setia tgu dr kol 3 ptg smlm smp ke pagi ni.. aku hargai sgt2 hb aku.. sbb masa nurse tanye aku ckp x tau suami saya ade ke x kt lua sbb mlm td dia ade..tp ni dh pagi x tau la saya..

- masa tu nurse soh aku pgg tepi katil de pemegang n try push.. cubaan pertama n kedua aku gagal.. mane x nye aku x mkn ape2.. ngan sakitnye dr smlm.. mane aku de daya... tp aku cuba gak.. hb bg semangat.. aku try lagi sehabis tenaga aku.. kali ke 3 n ke 4 bb trus kua.. n kata hb masa nurse buat episotomi dia x pandg ngeri n darah membuak2 kua... tp Allah tu Maha Besar.. bb kua je.. aku ilg seme ase sakit.. btol.. x tipu.. sakit yg aku tanggung berhari-hari ilang sekelip mata.. Subahanallah... pastu nurse ltk bb atas dada aku.. nurse ckp cuba tgk bb ape.. hehehe ye dia ade burung aku senyum pandang hb masa ni :D mmg sedey masa ni.. mcm x caye.. aku dh lahirkn zuriat kami.. pastu mmg dh berak kt dlm.. nurse cepat2 sedut guna tiub tekak bb.. pastu bru dia meraung.. bulat gile mata dia.. kua2 trus celik.. semangat anak aku huhuhu.. pastu nurse bersihkn anak aku.. pastu aku d jahit...

iman selepas abah azankn.. masa ni masih d LR lagi..

- lepas bb dh bersih hb azankn.. putih merah anak aku.. tembam.. msa ni bb dh bersih.. aku borak2 ngan hb n aku dh lemah sgt2.. tenaga mmg dh abis... aku ckp ngan nurse yg jaga aku dr smlm n sambut bb aku ckp aku mintak maaf atas seme yg aku buat.. aku terlalu sakit.. nurse tu baik.. dia ckp xpe.. awk sakit saya tau.. jgn riso.. :D alhamdulillah sme dh selamat...

iman dan ibu dh masuk wad.. baru ibu dpt berehat..

- lepas selesai seme urusan.. aku n iman d pindahkn ke wad.. jauh gak wad kami.. 4 org 1 bilik bilik besa n selesa.. n yg best geng2 sebilik aku tu seme anak 1st n kami penah jpe sblm ni mas sama2 menanti detik2 kelahiran.. ase seronok la gak jpe geng... bdn mula dh ase lenguh2 sbb bape mlm x tdo sgt.. n mlm td dh bertarung nyawa smp ke pagi ni lak kt bwh ni baru jahit n ase mcm x selesa lagi la ase mcm huarghhh!!! sgt mencabarnye perasaan ini... pastu kt gov ni lak bb jaga sndiri.. sib bek iman x meragam..

- pastu 1st time pg dia susu bdn mcm kekok n susu pon x bape nak ada so iman mcm x puas.. sian anak ibu.. dia pon x pandai nak hisp lagi.. aku mmg kena saba huhuhu.. dan alhamdulillah menjelang ptg iman dh pandai tp kdg2 dia mcm lupa ekekeke.. tp pujuk2 la dia.. :D tiap bape jam nurse akan dtg cek glukos n tekanan darah ibu.. sbb nak tau bb ckup susu ke tak.. alhamdulillah dr masa ke semasa ok.. tp de skali tu x ok sbb iman tdo lama hehehe...

- mlm agak mencaba.. kitrg 4 org x lena tdo.. jaga anak masing2.. kol 3 pg masing2 pndg sesama sndri ekekeke.. sbb anak2 masing2 meragam... dh la sme 1st bb.. tp ok gsk la sbb de geng.. :D mmg kami x tdo la.. at last baru iman tdo tu pon lepas subuh huhuhu tdo atas katil ngan ibu dia.. x nak tdo kat tmpt dia.. sabo je la.. cabaran pertama...

ni iman tdo ngan ibu dia.. x mo tdo katil dia sndiri.. lps subuh bru tdo..

ok la pjg bebeno entry kali ni hehehe.. smbg2.. ni pon lama tertunda sbb skrg iman sgt kuat nyusu.. x bg ibu dia rileks huhuhu pastu nak melekat jek.. sory if ayat tunggang langgang sbb taip smbg2 berhari2 ni bru dpt publish.. ok.. nanti ibu iman cite yg lain lak ek.. n ltk gabo iman dh besa skit menjelang umo sebuln...

3 comments:

Cikmin said...

salam roshda..ya'ALLAH...boleh tahan pengalaman melahirkan iman ni ye..takut cikmin baca ni...sbb cikmin tak pernah lagi sakit camtu punya lama..takpe roshda..sume ni pengalaman..lepas2 ni kita tak tau lak camne kan..apa2 pun harap iman membesar jadi anak yg baik..

effa said...

oo lambat sehari je iman lahir dr sofea.hehe.

sofea 6okt.anak2oktober la ni.
anyway, mcm2 pengalaman bersalin kan.scary.

take care.

mamaelly said...

hai...salam perkenalan..

baca entry ni wat elly teringat kat kenangan lahirkan baby twins 5 bulan lepas...arwah anak2 betul2 senangkan mama dorg.tak sampai 5 min elly sakit terus keluar sbb p spital jalan dah bukak penuh..nurse kate nasib baik tak jatuh tengah jalan...

peknen kali ke dua nie tak tau la cam ne rasanya..hehehe

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...