Wednesday, August 5, 2009

Selamat Menyambut Nifsu Syaaban

pagi td borak2 ngan opismate masa g bfast.. tanye la bile ye nifsu syabaan? rupanya.. esok.. cepat masa berlalu n x prasan... maksudnye selepas asar nanti dh masuk nifsu syaaban la ye.. sbb perkiraan dlm Islam adalah selepas waktu asar masuk hari baru.. sib bek tergerak ati nak bertanya.. Alhamdulillah.. ni nak share skit pasal Nifsu Syaaban.. dengan kata lain.. masa nifsu syaaban ni kita hanta report kad kepada NYA.. x tau la mcm ane isi dlm report aku huhuhu.. kompem byk dosanye kot.. pahala x tau la adeke tidak.. borak2 ngan opismate td dia ckp "kalo skolah dlu mak bapak dtg amik report kad mcm risau jek kan" tp report yg ni lain untuk d gunakan d hari kemudian kelak..

Nisfu dlm bahasa arab beerti setengah. Nisfu Syaaban beerti setengah bulan Syaaban. Malam Nisfu Syaaban adalah malam lima-belas Syaaban iaitu siangnya empat-belas haribulan Syaaban.

Malam Nisfu Syaaban merupakan malam yang penuh berkat dan rahmat selepas malam Lailatul qadr.
Hari nisfu sya'aban adalah hari dimana buku catatan amalan kita selama setahun diangkat ke langit dan diganti dengan buku catatan yang baru. Catatan pertama yang akan dicatatkan dibuku yang baru akan bermula sebaik sahaja masuk waktu maghrib, (15 Sya'aban bermula pada 14 hb sya'aban sebaik sahaja masuk maghrib)
DOA NIFSU SYAABAN
(selalunya ada dlm yassin dan buku2 zikir.. leh rujuk.. image ni x bape jelas)

Kelebihan Nisfu Sya’aban:-
Malam 15 Syaaban atau lebih dikenali sebagai malam Nisfu Syaaban adalah satu malam yang sunat dirayakan dalam syariat Islam kerana ia merupakan malam yang paling mustajab dan penuh rahmat.

Keagungan malamnya dengan malam Nisfu Syaaban adalah sepertimana keagungan Rejab dengan malam Israk Mikrajnya dan keagungan Ramadhan dengan malam lailatulqadarnya.

Pada malam Nisfu syaaban…Malam yang diampunkan oleh Allah semua makhluknya. didatangi 300 rahmat, melainkan orang yg syirik, peminum arak, tukang nujum, kekal dalam zina, derhaka terhadap ibu bapa dan org yg tak menegur saudaranya…

Allah berfirman dalam hadith Qudsi…( maksud).. Adalah org yg minta ampun padaKu Aku ampunkan, org yg ditimpa bala Aku afiatkan, org yg minta rezeki Aku berikan, demikianlah pertanyaan dan permintaan lainnya sehingga keluar fajar subuh.

Tersebut dalam Kitab Iqna’ : Bahawa Jibril bersungguh2 pada malam Nifsu Syaaban menunaikan segala hajat. Maka dtglah Jibril kpd rasulullah saw kali keduanya, katanya: Ya Muhammad, gembiralah kamu bahawa Allah telah mengampunkan segala umatmu yang tiada menyekutukanNya, angkatkan kepalamu, lalu Rasulullah saw mengangkat kepalanya, tiba-tiba terbuka segala pintu syurga (langit). pada pintu langit 1, malaikat menyeru. Kemenangan bagi orang yg ruku’ pada mlm ini. Pada pintu langit 2, malaikat menyeru kemenangan bagi orang yg sujud, pada yg ke 3, malaikat menyeru kemenangan bagi orang yr minta doa, pada yang ke 4, malaikat menyeru kemenangan bagi orang yang berzikir, pada yang ke 5, malaikat menyeru kemenangan bagi orang yang menangis takutkan Allah, pada yang ke 6, malaikat menyeru kemenangan bagi orang yang mengamal amal kebajikan pada malam ini, pada yang ke 7, malaikat menyeru kemengan bagi orang yang meminta, maka diterima permintaannya itu dan pada ke 8, malaikat menyeru adakah orang yang meminta ampun maka diampunkan baginya. Bertanya rasulullah, sampai bila semua pintu ini dibuka? Sampai subuh, jawab malaikat.

Perlaksanaannya:
Lepas solat maghrib,
1. Baca Yaasin niatkan utk pjg umur dlm mentaati Allah, doa Yasin
2. Baca Yaasin, niatkan luaskan rezeki yg halal dan diberkati, doa Yaasin.
3. Baca Yaasin, niatkan mati dlm husnul khotimah, doa Yaasin.

Yang lain2 ( diiringi yg atas)
Banyak istighfar, sembahyang taubat, hajat, baca penghulu istighfar (dlm Ma’athurat ada)
Doakan keampunan ibubapa
Baca AlQuran
Bertasbih
Solat atas Nabi
Berzikir
Buat solat2 sunat yg terdaya, InsyaAllah..
Marilah kita buat bersama2…
sumber

Mari kawan2 kita jgn lepaskan peluang ini :D moga2 ibadah kita d penutup buku rekod kita dapat mengurangkn segala dosa dan kesilapan kita yg lalu sblm tuka buku rekod baru Insyaallah :D


1 comment:

Anonymous said...

Pak...

ada sumber mengatakan nifsu syaaban tidak memiliki hadis yang sahih...

Bagaimana ya...?

http://www.mail-archive.com/mediamusliminfo@googlegroups.com/msg00895.html

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...