Tuesday, April 28, 2009

Memasuki Minggu ke 17

Minggu ke-17, rambut, kening, bulu mata bayi kita mulai tumbuh sementara garis kulit pada hujung jari juga mula terbentuk. Antara keajaiban Allah s.w.t pada saat ini ialah bayi kita telah mempunyai cap carinya yang tersendiri. Walaupun pada masa ini panjang bayi hanya kira-kira 16 cm sahaja iaitu seperti sebatang pen. Puan mungkin akan alami sembelit akibat sistem usus yang perlahan. Rahim kita pula akan semakin membesar dan menekan pundi kencing. Jadi amalkan pada minggu ini, meminum lebih banyak air masak dan memakan makanan berserat, jus buah-buahan serta sayur-sayuran hijau.

And how's mom doing? Even though the second trimester is often characterized as the most enjoyable of the three, you can count on a few ailments (see week 14 for additional tri-2 symptoms). This week, or in the coming weeks, you may be privy to the uncommon joys of “round ligament pain.” These not-so-lovely symptoms can doctors advise sleeping on your left side as lying on your back can compress your pelvic veins, decreasing blood return to the lower half of your body include bellyaches, pain in the lower abdomen and sharp shooting and/or stabbing pains, most often expressed at the end of the day. Your suffering is due to stretched ligaments and muscles that support your ever-growing uterus. This is to be expected and is perfectly normal (especially since your uterus is only getting bigger!). Some doctors advise sleeping on your left side as lying on your back can compress your pelvic veins, decreasing blood return to the lower half of your body. Lying on your left side relieves this pressure thereby allowing normal blood flow. If this doesn’t do the trick, go ahead and consult your health care practitioner, but try not to punch them when they serenely tell you it’s normal to feel stabbing pain during this time. As we all know, violence never solves anything.
pregnancy cartoon
oppss... ;p

Kini kita menyorot pula perkembangan pada minggu ke-18. Walaupun matanya masih lagi tertutup, bayi dalam kandungan kita sudah dapat mengenalpasti cahaya terang menerusi dinding rahim. Bayi kita dapat mendengar degupan jantung kita pada masa ini. Bayi dalam kandungan juga telah mula berbaring pada lelemak yang boleh memanaskan badannya.

Pengaliran oestrogen dan progesterone semakin meningkat dalam badan semasa kehamilan puan masuk minggu ke-18 ini. Ia bertujuan untuk melembutkan serta membesarkan serviks untuk proses bersalin. Kesan yang sama pada selaput mukus dihidung juga berlaku yang boleh menyebabkan berdarah.

Seterusnya kita mengikuti perkembangan minggu ke-19. Bayi akan mula mengeluarkan bahan berwarna putih yang tebal dan berkrim untuk menyelaputi keseluruh tubuhnya. Ia dikenali sebagai verniks dan berfungsi untuk melindungi kulitnya daripada cecair amniotik yang mengelilinginya. Jadi apabila bayi kita lahir kelak bayi kita tidak akan kelihatan seperti tidak mandi selama sembilan bulan. Sesetengah ibu akan berlaku kesan stretchmarks atau tanda calar pada bahagian perut. Hampir 90% wanita akan mengalaminya.

4 comments:

koklie's said...

hi salam perkenalan...nanti bley la share experience ngan i k...seems like we are in the same boat heheheeh

roshda said...

hi... salam perkenalan kembali.. boleh pe salahnye.. utk ist bb ni mmg kita x tau byk mende, so kena byk membaca n share2.. kdg2 i x tau pe yg org lain tau.. bkn kdg2 selalunye pon hehehe.. selamat dtg :)

koklie's said...

baby you da gerak lum? ;p

roshda said...

kdg2 ase dh gerak.. tp kdg2 xde.. sbbnye x tau la btol ke tak.. ekekke.. yela org x reti n 1st bb hihihi.. u mcm ane? kdg2 i rasa ni dia gerak kot.. tp kdg2.. iye ke.. hahahha.. tp fren kata, naluri ibu tu kuta, if kita yakin tu bb gerak.. iya la tu.. :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...