Friday, July 3, 2009

Antenatal Class part 3 - Penjagaan Baby

topik ni x byk sgt buat notes sbb kekonon dh teror ekekek pasan la tu... yela dedlu masa mak bersalinkn adik kemba.. aku la kena jaga dedua org budak kemba tu lepas mak abis pantang n stat keje.. bayangkn aku masa tu tgu result SPM nak kena jaga si kembar yg masih lembut n lembek ni sesorg huhuhu.. :D

sbb nape aku jaga si kembar masa tu.. org x nak jaga dedua skali.. mane bleh.. sian la nak pisah2 kn adik aku kembar ni.. so amik alternatif aku brenti kje kat 7e n tlg jaga dorg.. memula kekok gak pastu ase seronok.. masa mandi la agak glabah skit.. lepas sorg, sorg aku mandi kn.. tp yg aku x tahan time bg susu.. opss bkn susu aku la tau ekekeke.. bg botol skali gus dua2.. penah terlelap sbb penat.. sib bek si kembar nye puting susu x masuk idung huhu penat woo.. jaga kembar sesorg.. kalo berak.. lepas sorg berak.. sorg lak.. buai ada 1, so gilir2.. tp alhamdulillah berkat penglmn tu aku pandai la jaga budak.. tp tu kisah 8 thn dlu.. skrg ingt2 lupa tp insylh bleh asenye lagi.. tp kali ni special sbb jaga anak sndiri.. pastu nak jaga diri lagikn.. sakit bersalin lagi.. mmg perlukan bantuan mak n hubby la...aku stop jaga kemba dlm 3 bln lepas tu asenye sbb dpt offer smbg blaja.. sbb tu aku rapat sgt ngan kemba n syg dorg.. nakal n degil2 aku sekeh je.. bkn sng nak jaga korg weh!!!

ni pe yg ingt la ye antara Pakar Kanak-kanak tu bg ceramah..
  • baby mestilah diberikan susu ibu sekurang-kurangnya sehingga 6 bln
  • x payah bg minum air masak ke.. air ape ke.. sbb org tua kn ske bg air masak pd baby.. dgn susu ibu, dh lengkap segalanya.. kalo baby minum susu ibu x kan jd lidah putih n perot kembung
  • jgn riso kalo baby nye kepala jd lonjong sbb vacuum sbb mende tu temporary jek.. ayat dia "x kn ade baby mcm alien"
  • baby lelaki di galakkan bersunat dlm masa 7 ari kelahiran sbb masa baby sng jaga.. masa baru lahir keje baby ialah mkn n tdo jek.. so sng jaga dlm semgu lbh sembuh (ni soklan hubby tanye.. dia sgt2 berharap kami dpt baby boy :D )
  • baby perempuan bersunat x d wajibkan.. tp if dh umo sethn tu x yah la sunatkn doc tu kata.. sunat perempuan hanya membuka lapisan kulit nipis d kemaluan nye..
  • bersih tali pusat baby pada pangkalnye (yg bersambung ngan pusat) dgn bersih.. bkn yg pada plastik yg di ikat tu.. sbbnanti infection kalo x bersih
  • kalo baby kembung perot, balutkn dia (bedung) dan dakap dia d dada dgn erat.. supaya haba boleh tlg kluarkn angin tu.. ni ikut proses pemanasan
  • Minyak telon x di galakkan sbb kandungan dia ade yg x serasi ngan sebahagian baby.. minyak yue yi( xtau eja) ok
  • cuci kepala baby kerap sbb cepat berpeluh.. kalo leh syampo sbb nanti akan jdkn berkerak n gatal..lepas mandi lap bersih2 lagi kat lipatan-lipatan
  • Mesti sendawakan baby lepas menyusu supaya perot x kembung (dia ada la aja teknik nye maybe ramai dh tau kot)
  • tp kalo baby menyusu badan x sendawa pon x pe sbb kurg angin yg masuk sbb direct dr ibu
  • masa nyusu kan baby pakai botol, kena btol cara pgg botol, kat puting mesti penuh ngan susu supaya x sbbkn angin masuk masa baby isap susu n leh jdkn kembung perot
  • kalo baby kuning x payah bagi susu kambing hanya beri susu ibu sbb susu ibu ade segalanya yg d perlukan oleh baby n leh bg antibodi pada baby.. dgn kata lain susu ibu adalah makana yg terbaik utk baby, pastu x yah jemo2 sian baby x pasal2 leh jd kulit terbakar
  • baby akan menyusu sejam sekali lagi2 kalo baru dilahirkan.. so ibu2 jgn merungut.. perot baby masa tu sebesar gengaman dia je.. so x leh nak masuk susu byk2.. sbb ramai ibu2 yg merungut penat nak layan baby n sbb tu la ibu2 ramai give up x nak bg susu ibu.. kalo baby tdo direct 2 jam, mesti kejutkn dia utk menyusu..masa ni gak proses pembersihan perot baby di lakukan sbb tu dia kerap buang air.. mcm terkincit seskit tp kerap..
    ni tgh demo mmcm ane nak bg baby susu ibu n cara mandikn baby
bahan pameran yg demc tunjukkan
  • masa sendawakan baby leh je dudukn dia.. jgn takut sbb awal2 tulang baby elastik.. cangkuk pada bwh dagu dia..jgn takut2 pgg baby... yela aku pon kdg2 riso sbb lembut kn ekekek
  • untuk elakkan baby tercekik susu, masa menyusukn baby guna botol, pgg botol jgn sendalkn ngan kain ke bantal ke.. pastu tglkn..tu la faktor utama baby mati tercekik susu..
  • lepas susukan baby tdokn dia mengiring.. bila susu lebih terkua akan mengalir n x tercekik susu
  • kalo nak baby kepala bulat n cantik, jgn tdokan baby guna bantal
  • Jangan sapukan bedak d celah kelangkang baby, sapu krim yg sesuai je
* aku akui pasal kalo baby kuning elok bg susu kambing n org tua2 de ckp.. tp doc tu kata jgn.. pastu dia mcm pk2.. ermm.. "kalo nak jugak suruh ibu yg minum susu kambing tu, bg tapis dlu baru baby minum melalui susu badan" hehehe dia jwab sambil gelak2.. :D

ni je aku ingt buat masa ni.. sbb mmg x buat notes pon.. tp kat internet n buku byk lagi bg tips penjagaan baby kn.. kalo de lagi leh ar rerakan share sesama kat cni.. lgi2 ibu yg mmg dh de penglaman.. :D

lepas ceramh tu kitrg lunch.. sgt sodap makanannye.. buffet.. mkn smp nk pecah prot..smp x leh nak bangun la..
makanan yg enak n lebih dr 20 jenis rasanye.. berbaloi la klas kat cni..

de lgi 1 topik susu ibu.. topik ni mmg aku plg2 ske.. de masa smbg lagi ek.. :D

1 comment:

ladylocx said...

bes2..info yg berguna ni.hehe.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...