Sunday, February 1, 2009

Majlis ilmu bersama Datuk Dr. Fatimah Al-Zahra

Assalammualaikum...
Pada 29 Januari 2009 bersamaan hari Khamis.. aku n rakan2 wanita kat opis MBSA telah pegi ke majlis ilmu Datuk Dr. Fatimah Al-Zahra di Dewan Bankuet, Majlis Bandaraya Shah Alam.. xpenah jumpe secara live dgn ustazh ni.. slalu tgk kat tv je.. teringin sgt nak denga ceramah dia live.. so aku n rerakan g ar dga.. tambahan lak dkt opis kn.. anjuran PUSPANITA MBSA dan PUSPANITA KLANG.. staff dpt pelepasan dari datuk bandar.. menarik ceramah yg d sampaikan.. tp ustazah ni garang wo... huhuh.. awal2 dia dh sound.. sila matikan handphone.. pastukn masa dia tgk ceramah de la org bising2 kat blkg siap dia kata bleh diam tak? saya x ske org bercakap bila saya berckp huhuhu.. slalukn penceramah mcm klaka2 tp dia ni tegas.. tp best.. dia sound direct la sng cite.. xde tapis.. huhuu.. aku nak share skit pengisisn yg d beri n aku ase menarik utk kita sesama amalkan..

ni gamba dia amik dr internet.. sespe yg x penah tgk dia ataupon x tau nama dia tp penah tgk dia kat tv

ok ni nak bg tips yg ustazah tu suruh seme org catit.. sbb xde dlm mana2 buku.. ni dia carik sndiri dr mcm2 buku n hadis.. mmg sgt bagus utk panduan kita..

Tips nak melawan atau menjauhkn dari gangguan syaitan :
  1. Dalam memulakan sesuatu perbuatan atau apa saje mulakan dgn Auzubillah himinasyaiton nirajim.... (maaf if salah ejaan dlm ruminye..)
  2. Amalkan zikrullah.. berzikir selalu..
  3. Amalkan membaca 3 Qul (surah Al-Ikhlas, Al-Falaq dan An-Nas) sebanyak 3x selepas subuh dan selepas maghrib..
  4. Ayat Qursi - Syaitan akan menangis bila kita membaca surah ini..
  5. Surah Al-Baqarah.. surah ni panjangkn.. tp ustazah tu kata, if x dpat baca, pasangkn cd atau skrgkn de mp3 dr komputer.. pasangkn di dalam rumah.. Insyah dalam pda masa 3 hari syaitan tidak akan masuk ke dalam rumah kita.. Perkara yang teramat di sukai oleh syaitan adalah memecah belahkn pasangan suami isteri.. iaitu dgn kata lain menceraikan pasangan suami isteri.. oleh itu kita amalkn moga2 rumah tangga kita dpt d jauhkn dari gangguan syaitan..Insyallah..
  6. Amalkn membaca "Lailahaillahllah wahdahula syarikala lahulmulkuwalahul hamduyuhyiyayumitu wahuwa a'la qullisyai 'in qadir" (semak ye ejaan yg btol dlm kitab) amalkan selepas subuh 100x, kata ustazah tu amik masa dlm 15 minit je.. ni ialah zikir yg plg syaitan takut..
  7. Sentiasa dlm wudhu'
  8. Dikehendaki kawal mata - syitan masuk dr mata.. "dari mata jatuh ke hati" maksudnye.. dr mata la akan merasuk atau menggagu hati kita.. misalnya kita nmpk sesuatu yg x elok, kita akan prasangka mcm2.. pk bukan2..
  9. Perlu memilih kawan - kata ustazh tu.. kdg2 kwn2 kita adalah syaitan.. (pedas tu ayat dia) tp btol la.. kwn2 adalah pengaruh yg kuat..
  10. Solat - solat wajib tu dh tentu mesti.. amalkan tahajud dan qiyamulail.. bila kita bersolat, kita bercakap dgn Allah.. bila kita mengaji Al-Quran, Allah bercerita kepada kita..
  11. Taubat - sentiasa bertaubat.. dgn hati yg ikhlas, Insyallah syitan tidak akan ganggu.. ustazah tu kata.. syaitan boleh mengganu hamba2 Nya tetapi bila sesorg hamba itu telah bertaubat dgn ikhlas.. maka Insyalh suci dia dr segala dosa2 yg lalu..
Tu la dia tips yg sgt2 berguna utk kita cuba amalkn..
ni ade lagi..

* Ustazah tu kata lagi.. Kenapa Sural Al-Fatihah berada di depan Al-Quran?
- sebabnye.. di dalam Surah Al-Fatihah terdapat segala2 nya.. ssb tu di paggil ummul kitab..smua perkara di sentuh didalam surah ini.. cuna kita dalami setiap maksudnye.. sbb itulah, jika kita solat x baca Surah Al-Fatihah, solat kita tak sah.. Maha Suci Allah yg menciptakan kita smua.. terlalu seni dan Maha Besarkn.. :) Subhanallah..

ni ada skit tambahan lagi..

ini petua dr Dr. Fatma,
1)lepas solat Isya' ambil air satu gelas
2)baca Al-Fatihah sekali
3)baca ayat Kursi sekali
4) baca Surah Al-Waqiah ayat 35-38 sebanyak 7 kali
5)tiup dalam air dan niatkan untuk kecantikan diri dan kebahgiaan rumah tangga.


* bila hati bercelaru dan tak tenang.. ustazah tu bagi tips gak..tarik nafas dalam-dalam..lepas tu zikir..Insyallah hati akan tenang.. atau pon baca ape2 surak dari Al-Quran dan tarik nafas dlm2 dan hembus perlahan-lahan.. Insyalah hati kita akan tenang.. Insyallah...

Ini yg dpt di kongsi sama2 ngan kalian yg menjengah ke blog ni.. moga2 kita sama2 dpt manfaat dr majlis ilmu yg aku g tempoh hari..lgi byk kita belajar, makin rasanye kerdil diri ni kn.. lagi byk rupanya ilmu yg kita tak tahu.. moga2 kita seme di kalangan org2 yg dirahmati-Nya Insyallah.. :)

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...