Saturday, April 17, 2010

Cara Menyimpan Susu Perahan (EBM)

Assalammualaikum..
de kwn ibu iman auntie raishah minta ibu share ttg cara menyimpan stok ebm..
meh kita share sama-sama.. if ade pertambahn dan kekurangan dari ibu-ibu yg lain.. leh la kita sama2 share eh.. :D

1. Suhu bilik

- Suhu 25 'C- 37 'C = 4 Jam
- Suhu 15 'C-25'C (Bilik aircond) = 8 Jam

2. Peti Sejuk (rak Atas)
- Suhu 2 'C - 4 'C = 3-5 hari

3. Peti Sejuk (1 pintu)
- bahagian beku = 2 Minggu

4. Petu Sejuk (2 pintu)
- Suhu -20 'C (bahagian beku) = 3 bulan
- Susu beku yang dicairkan dalam peti sejuk rak atas 2 pintu = 24 jam (setelah dicairkan tidak boleh dibekukan semula

4. Peti Sejuk Deep freezer ( peti yg 1 pintu besar selalu org guna utk meniaga atau simpan aiskrim) = 6 Bulan

ok untuk pasrt if black out.. kita leh wat preparation.. mcm yg d share oleh farah.. owner sarakids leh tgk kat cni - cara menyelamat kan stok ebm jika tiada bekalan elektrik -
jika stok ebm yg dibekukan kt freezer.. masa xde letrik utk 1-2 jam.. dan susu tu masih ade butir2 kristal.. masih boleh d gunakan lagi.. jika ia telah cair sepenuhnya.. tidak boleh dibekukan semula.. dan perlu dihabiskan dalam masa 24 jam..

iman lena d buai mimpi selepas kenyang minum susu ibu..

*jika saya slh tlg perbetulkan.. saya pon masih belajar.. info ni saya dpt dr kelas-kelas susuibu yg tlh saya join, dari rakan-rakan yg berpengalaman dan buku kumpulan sokongan penyusuan susu ibu yg d hadiahkan oleh sahabat baik saya sblm saya bersalin.. kerana saya bgtau dia saya nak bg fully bfeed pd bakal bayi saya.. dan alhamdulillah.. berkat usaha,sokongan rakan-rakan, suami dan doa.. saya sehingga skrg masih menysukan anak saya tanpa memeri susu formula.. Alhamdulillah.. :D

3 comments:

Raisah @ echah said...

tenkiu tenkiu tenkiu Roshda! ni ada soklan lagi..hehe
Berapa lamakah ebm ini boleh bertahan selepas di thaw? (perlu dihabiskan dalam masa berapa jam?)
1-eBM yang dikeluarkan dari suhu -4 (peti sejuk 2 pintu, sebelah atas) -beku
2-EBM yang dikeluarkan dari peti sejuk suhu 8’C -berbentuk cecair.
Let say semasa di rumah, simpan dalam -4’C, letak dalam ice bag ke nursery, berapa lama susu ini boleh bertahan dan perlu dihabiskan dalam tempoh berapa jam jika tidak diletakkan di dalam peti ais nursery?

roshda said...

echah,
sory x pasan u nye soklan.. sory sgt2
kalau ebm yg dh dipanaskan.. dicadangkan sejam utk bertahan utk baby minum.. pastu yg dh d minum dari botol.. bakinye x leh d simpn blk d takuti sisa air liur yg dh bercampor dgn susu akan buatkn susu cpt basi n kurang nutriennye..

1- ebm yg d keluarkan dari sebelah atas bila d trukn ke pintu bwh.. dicadangkan sehari jek.. sbb kn bila kita keraskn.. lapisan lemak dan cair tu tlh terpisah.. di takuti ia cepat masam kalau di biarkan lebih dr sehari..


2-ebm yg dikeluarkan berbentuk cecair.. bertahan di luar (suhu bilik) selama 4 jam.. tp kt tempat ber aicond leh bertahan sehingga ke lbh dr 4 jam.. sehingga 8 jam..mcm kat opis ke kn sejuk..

kalau kita ltkn dlm ice bag bersama ice pack.. leh bertahan 8 jam.. selagi masih rasa sejuk dan ade butiran ais (mcm basah2 skit btol tu).. ebm masih elok lagi..

harap dpt membantu.. ni yg saya amalkn dan yg saya dpt info.. jika saya slh perbetulkn saya :D

roshda said...

echah - yg dr freezer trun ke bwh tu leh tahan 4-5 ari.. tp kalau nak kompem kita leh bau.. if dh masam jgn bagi.. sbb bila hari dan masa tu anggara n cadangan saje.. if kita terlebih dr kadar hari n masa tu.. kita leh rasa utk kepastian :D

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...