Wednesday, April 7, 2010

Ketabahan dan kekuatan seorg ibu

yuhuuu...

fuuhhh!!! berabok dh ar blog ni lama x update.. sejak iman semakin lasak ni.. sejak bz ngan online bju budak2 kecik ni.. hehehe sejak keje menimbun ni.. mcm2 la alasan hehehe

ikutk byk mende jd selama senyap je blog ni.. tp ni de 1 cerita betul terjadi pd my cousin.. pasal kekuatan smgt dia utk menyusu anak dia.. seyes aku sgt tabik n teruja ngan smgt dia.. kalo aku d tempat dia x tau la kuat ke aku ni mcm dia.. :D Moga Allah membalas segala pengorbanan mereka suami ister Insylh..

tau je la kn sejak de anak n bfeed anak di sgt2 amik berat pasal susu ibu ni n ske sgt nak blaja pasal susu ibu n cerita2 susu ibu ni.. kenapa??

sbbnye dh nmpk hasilnye kt my lil prince yg sorg tu.. n pd anak2 kwn2 yg bg susu ibu secara ekslusif pada anak2 mereka.. sblm ni x brani nk ckp smgt je.. kali ni Allah dh berikan ganjarannye n nmpk kebenaran hebatnya kurniaan Allah ni.. TIADA SUSU SEBAIK SUSU IBU :D

ok meh kita stat cerita.. tujuan aku cerita ni utk share pengalaman,ketabahan dorg suami isteri.. n kita leh jdkan smgt utk terus bfeed anak kita insylh..

ok.. spupu aku ni Nabil, isteri Helwa.. aku pgl Elo.. dorg ni bru d kurniaan anak sulung dlm sebulan mcm tu.. dorg ni menyewa dpn umh mak aku.. anak dorg d beri nama Naseem Hafiy.. mereka berdua ni mmg dr awl sblm bb kua lagi nak bfeed.. mmg berazam nak bg suus yg terbaik utk permata hati dorg.. Elo ni dia dh bese sbb kt opis dia ramai kwn2 yg pam2 susu ni.. so xde la pelik sgt.. mcm aku ni xde sorg pon.. aku sorg je wat keje2 pam2 susu ni hehehe

ok.. smbg lagi.. Elo ni dia bli pam pureen yg bateri tu.. aku nak komplen skit kat cni hehehe elo, jgn marah eh.. hehehe kalo dh bersmgt waja nak susukn nasem secara ekslusif kena korban skit bli pam yg mahai skit dik :p pastu nak d jdkn cite.. elo kerap mengepam rosak la pam tu.. so aku offer la pam manual avent ku.. lgpon xpakai sbb dh de spctra3 kn.. aku sgt sokong dia so aku kena tolong dia.. ecehhh hehehe

akan tetapi sesuati tlh terjd kt elo ni.. dlm beberapa mgu yg lepas.. dia nye breast de nanah.. bila dia pam kua nanah.. memula skit tp jd byk.. ngeri kn??? masa tu dia kt kg kt melaka.. pehtu dia g klinik cek.. pastu cuci.. doktor tgk makin byk n dh agak serius.. so doktor soh reffer spital besar melaka..

spital melaka ni jauh skit dr kg kitrg so dia plan suami isteri blk shah alam p KPJ tmpt bersalin ritu.. so dorg pon blk la.. g cek jpe pakar breast.. kena operate upenye kena jangkitan kuman.. Elo dah rasa sakit2 sblm ni tp dia tahan.. so mende ni melarat.. jd byk.. ape punca?? sbbnye kata doctor susu tersumbat dan kena jgkitan kuman.. dh merebak sbb lambt dptkn rawatan.. simple kn punca dia kwn?? so pasni para ibu yg bfeed kena jaga kesihatan n alert selalu ok

elo stay kena stay kat spital lama gak.. tp ape yg aku tabik spring dia?? dia tetap bg anak dia bfeed.. sbb pe?? sbb dia tau ape ade dlm susu ibu tu dan tiada d susu dlm tin.. baguskn dia.. wpon sakit dia kuat smgt.. x pnh dga keluh kesah dr dia.. aku kagum sgt kt ctu..

sepupu aku nabil ni sntiasa d sisi isteri dia jaga baby.. sbb d spital kalo kita nak bfeed x kira swasta ke.. kena jaga bb sndiri mlm2.. so dorg jaga sndri.. dorg ni muda baru 25thn.. dorg mmg dh prepare diri ttg ilmu2 susu ibu ni.. baguskn.. :D wpon elo ni sakit.. dia bg susu ibu kt anak dia ngan b yg x sakit tu.. pakar pon x larang sbb x kn bg kesan buruk pd bb.. tp org kita slalu silap.. bila ibu demam ke sakit ke.. bising2 x yah bg susu bdn kt anak.. pdhal tau tak?? bila ibu demam.. antibodi ibu tu tgi.. untuk lawan penyakit.. so bila bb nysu.. bb tu akan dpt antibodi yg tgi tu utk bdn dia. bagus kn?? tp rmai yg slh anggap.. akan tetapi bila ibu kena sakit ytg parah teruk bb perlu d jauhkn dr susu ibu.. mcm sakit yg x leh d ubati..

ok smbg cite lagi.. mgu lepas.. berdarah byk kt breast elo ni.. kuman tu dh merebak.. masa tu elo dh blk umh dh.. pastu teurs g kejar ke KPJ.. terus masuk bilik operation.. so skrg elo kena g dressing kt spital tiap2 hari.. dia x pnh merungut n terus susukn anak dia.. pakar pon kata tiada halangan.. aku doakn moga elo d berikan ganjaran yg setimpal dengan perngorbanan dan kesabaran dia INSYAALLAH.. jap g nak p tgk dia sat tanye kaba..


ni la keluarga kecil ni.. syahdu tgk gamba ni.. ayah suap ibu mkn.. ibu bg anak minum susu :D moga2 ibu in cept sembuh dan d kurniakan kekuatan n pasti ada hikmah seme yg jd ni.. appeon mereka sgt tabah n cekal..

aku siap g jpe doktor tanye hal ni kenapa leh jd.. jpe farah kt sarakids sbb aku btol2 nak tau pe punca leh jd mcm ni.. n pada masa yg sama aku pon de prob tp x serius.. ape dia?? susu tuka jd air bandung huhuhu.. tp tu maybe internal cut.. de luka kt dlm.. sbb jd lbh dr 2x n pedih..

Alhamdulillah dh ok pas mkn antibiotik n arini gak genap iman 6 bulan yea!!! membesar dgn susu ibu sepenuhnya.. sihat dan cargas!! gigi dh 4 btng beso.. 2 akan kua lagi x lama lagi.. ske gegt org!! pehtu dh merangkak laju 1 umh n dh berdiri jln2 papah.. aishhh poning kepalo ibu n abah..

ok la kwn2 smp cni dlu.. doakn la Elo n Nabil ni kuat lalui dugaan ni.. moga2 mereka bahagia.. n Naseem menjd anak yg soleh.. ingt jasa ibu n ayah dia :D

kita leh jdkn smgt utk trus susukn anak kita n bg yg terbaik.. ape yg penting.. smgt n ilmu serta rakan2 yg menyokong.. insylh anda pasti berjaya... lagi 1 dengan kehendak NYA juga kita akan berjaya INSYALLAH..

ok la nak blk lunch kt umah emak n jpe iman :D

5 comments:

Ida Chan said...

waa...tabah btul famili kcik nie. aku doakan semoge elo tu cpat sembuh n bb die dpt trus membesa dengan sihat. btuah elo ada suami yg sgup bg sokongan yg xberbelah bg mcm tu. tahniah utk dorg.

bagus da, ko share kn citer2 mcm nie. bole bg inspirasi pade kite kawan2 seangkatan :)

aku pon, sejak luqman dh fully on formula skang, bercadang nk g kelas susu ibu b4 aku bsalin nt. nk refresh blk mind set nie spy bole terus tabah n giat menyusukn bb kedua nie nt :) kalu luqman nk tumpg sekaki pon dialu2kn :P

ARIBA said...

sangat touching..semangat yang sungguh kuat..keep it up..

i pun ala2 geram jugak haritu.sbb i kene demam teruk seminggu..selesma, batuk, demam panas.semua orang marah2 termasuk babysitter my daughter.suruh stop dulu bg my baby bm..sangatlah geram.Mana ada kalau baby hisap susu mama dia, leh jangkit penyakit tu kat baby..sungguh cetek betul pemikiran kan..gggrrr..

roshda said...

ida - tu la.. aku mmg tabik la dorg ni.. ilmu penuh d dada buatkn dorg teguh ecehhh.. aku lawat elo ni n tanye mcma ne.. dia ckp alhamdlh dh beransur baik.. tp still g spital wat dressing.. aku tanye la mcmane.. elo tu kata dia sndiri x berani tgk masa tgh buat tu huhu dia takut.. dia kata sakit dh kurang.. b bb still bfeed.. anak dia lahir kecik jek.. skrg dh putih melepak n bam bam comel giler.. ala2 bam bam mcm luqman hehehe

tu la aku saje share utk tunjukn semgt tu penting utkkejayaan bfeed ni lg 1 sokongan suami.. btol tak? ko dlu kn cfoo aku hehhe.. xpe ida de rezki ko nanti pasni.. luqman pon lama gak dpt bfeed.. xleh je share mcm farah sarakids tu anak dia dh 4 thn asenye.. share bfeed ngana dik dia.. elok je dorg.. aku doakan tau.. jaga diri bebaik ek.. ko mmg bagus dr dlu ilmu dh agak byk tp x putus asa nak tambah2 lagi.. jgn lupa share tau!! :D

ariba - tu la.. i pon ase mcm tu.. kdg2 terharu ngan ketabahan dorg.. a ah tu la i pon pnh tanye dokto.. doktor kata xde effect pd baby.. demam bkn berjgkit melalui susu tp udara.. kalo ibu batuk, hala kn muka ke lain masa bfeed supaya kuman tu x merebak ke baby.. masa g dga sharing wardina dia la ckp.. pasal kalo ibu demam bfeed antobodi ibu yg tgh lawan penyakit tu akan dpt share ngan bb.. masa tu i tau :D tp tu la kita pon kdg2 kalo tunjuk pandai ngan org2 lama ni x elok gak kang kata kurg ajar huhuh so kena la pendam jek kn.. :D

SuRiaHaZNi said...

hmm mcm kenal je elo ni..mcm membe opis lama je..huhu dh bersalin ye dia..huhu i pun mcmtu gak dulu..bln jan aritu i kena demam teruk coz of b sakit sgt,,rupanya kena jangkitan kuman,nipple crack sgt teruk..tetap pam n bg anak bf..lps mkn ubat2 sume,after 1month alhamdulillah dah baik...


oppsss...sori terjengah blog u n terkomen lak..huhu

Liyana said...

ngerinya kalau jadi kat saya. tabah tul ibu tu ya

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...