Monday, September 20, 2010

Masih menyusukan lagi?? bukan tgh mengandung ke skrg??

persoalan dan soalan yang lately menghantui diri ini.. dan mcm jd masalah besar dan buat 1 kesalahan jenayah menyusukan anak ketika diri ini sedang hamil..

Masih menyusukan lagi?? bukan tgh mengandung ke skrg??

tp x boleh jugak nak salahkan mereka yg timbulkan persoalan ini mungkin... tp x menjadi isu kalau itu soalan.. menjadi tekanan dan bebanan pada diri ini pada org yg dh bertanya dan dia sendiri yg menjawab dgn jawapan yg tidak masuk akal sama sekali..

untuk tidak menimbulkan keadaan yang tegang... diri ini akan pujuk ati.. mereka tidak tahu, tidak faham ape itu konsep penyusuan.. bagaimana proses susu itu.. jd hanya tersenyum dan jawapan paling selamat.. "saya dh dptkn nasihat dr doktor dan pakar laktasi dan doktor sahkan saya tiada masalah dan bayi dlm kandungan alhamdulillah sihat.. serta doktor bekalkan saya dgn vitamin dan kalsium"

ok la kalau mereka yg abis d situ saje.. tp kalau mereka menambah lagi.. "doktor bukan btol sgt!!! x boleh la nanti anak bodoh sbb minum susu masa kita mengandung.. adik dia lagi nak zat nanti x cukup zat" huarghhh!!! seyes karut x masuk akal.. tp yg menyuarakan itu adalah org tua dan org yg dh ramai anak.. saya hanya diam je dan tersenyum :)

dugaan kn.. bukan mudah.. sbb org yg berdekatan dgn kita ckp mcm tu.. senyum je la eh.. sbb nanti akan klua istilah sape yg mkn garam dulu huhuhu

kakak ipar saya marah suami sbb aritu iman masuk spital, dia ckp "mana boleh menyusu lagi.. sbb dh mengandung sbb tu la masuk spital.. susu x cukup" ape perasaan anda sbg seorg ibu ketika itu?? masuk akal ke kawan-kawan ku... iman kena ulser bkn sbb x ckup susu... aishhhhh dia seorg lecturer saya x nak ckp byk saya diamkn aje dia lebih pandai dr saya..

saya bukan membuta tuli teruskn bg susu semasa mengandung.. .saya tanyekan pandangan dari doktor, kawan2 yg berpengalaman, pakar laktasi dan juga buat research.. dan saya sudah menjangkau 5 bulan x lama lagi dan kandungan saya aktif alhamdulillah sihat bergerak x tau diam.. seronok sgt mcm abg dia dlu.. iman dlu pon x seawal ini terasa pergerakan dia.. se awal 4 bulan saya dh rasa de benda kecik gerak2 geli je rasa hehehe doktor pon dh cek kadar kesihatan saya alhamdulillah baik dan boleh terus susu kan iman.. dan doktor pesan "selagi ada susu.. bg pd iman kerana tiada susu yang setanding dan sebaik susu ibu" ya itu juga adalah azam saya.. sehingga ke titisan terakhir insyallah..

mmg bila mengandung ni susu kurang tp masih ada.. iman mmg x minum lsgung susu formula dan tidak minum melalui botol.. dia dh mkn makanan pejal jd kat ctu xde masalah mmg pd awalnye sgt2 riso hal ni saya dptkn nasihat dr pakar.. patut kah saya berikan susu formula?? jawapannye jika anak itu mkn ok.. xde msalah x perlu lagi pon dia dh lebih dr 6 bulan.. susu bukan utama dia.. dan byk makanan yg mengandungi sumber kalsium dan vitamin yg leh d beri.. dan iman mmg x nak langsung botol sejak umur 6 bulan.. dia minum pakai cawan straw dan sgt ske minum air masak.. selain susu ibu

masa blk raya aritu ke ganu kakak ipar sound lagi "kawan akak mengandung, dia menyusukan anak dia dan rahim dia jd kecut.. doktor suruh stop terus sbb dia menyusukan anak dia" suami saya terdiam dan saya hanya tersenyum denga dia ckp.. suami pandang saya..

saya x brani nak jwb sbb saya tiada ilmu ttg permasalahan tu, saya cuma ckp alhamdulillah saya xde mslh dan doktor dh jelaskn saya boleh menyusukan iman tp mkn pil kalsium berganda dr biasa serta vitamin.. dr logiknye saya pk.. ermm mungkin la kn rahim dia kecut sbb kn slalu org ckp lepas bersalin dlm pantang susukn anak dgn susu ibu supaya rahim cpt kecut.. saya x komen ape2 la pasal hal ni.. abis kat ctu sbb saya tiada jawapan :D

bila blk shah alam.. saya check up utk bulan yg ke 4 dan jpe doktor yg byk memberi support ttg bfeed.. persoalan tu saya utara kn dan jawapan doktor "tiada kena mengena menyusukan semasa mengandung dgn rahim menjadi kecut, bila mengandung dlm rahim kita ada uri, uri itu berperanan membekalkan makanan kepada baby dlm kandungan dan tidak akan menyebabkan rahim menjadi kecut sbb menyusukan bayi yg d luar, rahim boleh mengecut d sebabkan faktor pemakanan yg tidak sihat oleh ibu dan keadaan ibu itu"

pehtu doktor tu kuakan la bahasa santifik dia la tp x bape nak ingt sbb saya ni x pandai mane huhuhu.. dia ckp bkn sbb bfeed puncanye.. sma skali tidak!!! tu la yg dia ulang.. dia ckp selagi bayi dlm kandungan sihat dan ibu sihat teruskan menyusu.. selagi ibu tiada sejarah melahirkan bayi pramatang xde msalah.. so hubby pon siap tanye de tanye doktor tak pasal kakak dianye citer tu.. i pon bgtau la en suami.. dia ckp.. haa x btol la tu ckp kakak dia hehehe.. tp cuma hubby ckp ibu la kesian n kena jaga diri n makan sbb mkn utk 3 org :D

ni saya ade post dlu pasal menyusu semasa hamil : kat cni

dan kat cni ade persoalan juga mengenai menyusu semasa hamil yg lbh kurg kes saya jugak d jawab oleh Puan Rita Rahayu Pakar Laktasi : Permasalahan menyusu ketika hamil

Insyallah jika kita diberi rezki dan kita sihat dan di beri kemampuan boleh d teruskan.. sbb apepon semua dari NYA.. cuma perlu sabar dgn suara2 asing ini dan sokongan kawan2 yg paling utama serta rakan dan x lupa suami yg buatkn kita berjaya terus menyusukan anak2 kita.. :D

7 comments:

Raisah @ echah said...

kdang2 pendapat org sekeliling yang tak paham menyebabkan kita sedikit terganggu. selagi awak sihat, baby ok, jangan peduli cakap orng ye.
awk kuatkan semangat. moga2 iman n adik iman sihat selalu dgn semangat ibunya ni...

roshda said...

tq atas sokongan awk :D

Liyana said...

takpe, biasa la, bila nak buat kerja baik, selalu ada ujian.. sabar dan senyum jer
saya pun menyusu anak sulung sampai pregnant 8 bulan, kemudian dia benti sendiri sbb katanya "susu tadok" hehe.. direct feed, sbb saya dah benti keja masa tu..
dan mungkin sbb dah duk BF masa pregnant tu, susu lps bersalin punya la byk..melimpah ruah..tak pernah sebanyak tu sepanjang menyusu anak pertama

ARIBA said...

not to worry roshda..kita pun skrg tengah pregnantkan my second baby..kita dah masuk 6 bulan dah skrg and ayra still bf lagi walaupun at the same time dia minum FM..takde salahnya nak bf baby kita at the same time pregnant..kecualilah kalau tak sihat, tak cukup nutrition...most probably doctor pun tak bagi..

but memang susu makin kurang dari sebulan ke sebulan.selagi ada rezeki, kudrat mengizinkan, berilah..i support u..:-)...buat pekak jeklah orang keliling kata apa..memang menyakitkan tapi keputusan di tangan kita..good luck..!

CuppyCakeMommy said...

masuk telinga kiri kuar telinga kanan je babe..yg penting kita tahu anak kita sihat,baby dalam perut pun sihat juga diri sendiri pun tip top..then i dont see any prob with it..
gambate kudasai ne

Phoenix said...

hi..tula i skang pregnant 5 mths tp still bg BF kat my daughter yg umur 2 yrs.. ntahla kesian nk lepaskn.. takut gak ada effect lain.. tp lepas baca blog u.. dpt laa info n senang ati skit.. hehehe.. thanks ek.. :)

MaMa QaiSaRa a.k.a nUnU said...

kak tq dgn info ni...
menjadi penguat saya untuk menyusukan anak yg baru berusia 8 bulan.... dan kandungan baru nk masuk 2 bulan...

org tua pun marah jugak la.. kenapa menyusukan.. kata x baik la apa la..
tension2..
tp syg nk lepaskan anka menyusu..
sbb tgk dia syiok sgt menyusu..
lagi x bg lagi nak..
bile tau info mcm ni..
fikirkan.... itu ketentuan-Nya..
dia lebih tau dr segala2 yg berlaku..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...