Tuesday, March 27, 2012

Perkongsian - Sihat dan Cantik Part 2

sambungan....

ape yg menyebabkan saya hilang hampir 30kg?? hurmmmmmm.... antaranya berkemungkinan...

1. SD 2

saya rasa ini sebab utama.. asalnye mmg xde keyakinan dengan product ni.. serius.. sbb mmg dh putus harapan.. tp ade seorg sahabat yg nak saya betul2 berubah lepas bersalin ank kedua mmg sgt2 berterima kasih kt dia smp la skrg...

dia sanggup dlukan duit dia utk 'paksa' saya try mende ni.. sya pon dh org beriya so ok.. dan mmg x menyesal!!

saya siap bertangguh lagi nak start sbb sblm ni mmg dh give up la ngn product kurus ni... tiap ari member tu call kata dh start ke blom?? hehehe

1 saya sgt suke product ni ialah dia bkn ikat perot, tp kena mkn dan mesti mkn jgn biakn perot kosong.. n byk mende bleh mkn cuma karbohirdrat x leh amik dlm masa 3 hari.. ade la aturan dia.. tp sehari kena mkn bfast,lunch,dinner.. mcm biasa cuma menu nye tu d pantau.. tp seyes sgt sng... sya just ikut je ape kwn tu ckp.. sbb mcm x yakin (jahat kn?)

masa sya minum mende ni.. saya x timbang pon sbb seram kang frust ahakssss dh smgu saya timbang nak tau brape sya hilang?? 4kg.. haaaa terkejut ok... mkn tetap mkn.. sya still menyusukan ank saya kedua-duanya tanpa susu formula... mane boleh tak makan kan.. so xde istilah ikat perot.. product ni soy base..

lepas timbang trun 4kg sure la sgt suke.. tp 4kg masa berat 80 kg hilang xde rasa ape sgt la hehehe x byk beza pon bdn tp smgt n yakin tu dh ade...

so teruskan la usaha.. dan selepas sebulan saya hilang 8kg.. seronok kn???
dan sya rasa ini la product yg byk bantu saya...
tapi.. saya x hanya bergantung dengan product ni sahaja..

* skrg sya dh x minum SD2 ni just maintain sndri.. product ni lepas kita trun n rasa ok.. kita maintain je dia x kn naik blk.. syglah diri sndri n syg duit kita yg dh d labur kan :D

faktor kedua

2. semasa dalam tempoh pantang.. saya pakai bengkung yg panjang 6 meter.. lilit punya lilit selama 30 hari.. tanpa GAGAL.. sgt ketat ok sbb teringat akak2 ckp masa pantang jaga elok2
- lepas tu saya mmg jaga la.. mkn nasi pon di jaga masa pantang.. mkn nasi mmg kena mkn.. sbb menyusu ank2 kn.. pastu sapu krim PATI YUSMIRA kemain byk.. panas n pijar!!! tp apa saja utk kurus hehehe masa ank pertama degil!! x jaga lgsung so tu x trun.. pastu serik n tobat dh...


3. Senaman .. Jogging + Netball
- last year saya join netball utk MBSA so ade training tiap ptg.. selain tu wknd bila free sya akn jogging.. dan kdg2 join aerobic d dataran shah alam.. senaman sgt penting.. klo berharapkn product jek.. n klo x kua peluh lama sgt bdn rasa x sedap...

4. Saya kurangkan pengambilan karbohidrat
- semua org tahu kan nasi tu karbohidrat dia tgi... kita org melayu mmg x leh lari dari nasi.. saya mkn dan kdg2 melampau2 jugak.. yela mane bleh tahan laaa... tp lepas tu selang sehari sya akn kurgkn nasi.. dan jaga mkn n control blk... terbabas tu biasa kita manusia biasa ecehhh ala ni pon x tau la smp biel leh maintain ni..

5. Menyusukan ank-ank
- saya masih menyusukan ank2 saya kedua2 duanya tanpa susu formula.. Iman 3 tahun dan Taqwa 1 tahun.. ramai bising tp nak buat mcmane.. dan sya sbenarnye sgt bangga dgn diri sndri sbb masih menyusukan ank2 smp skrg wpon hanya Allah yg tahu.. onak dan durinya ecehhhh yela Iman dh 3 tahun x nk wean off huwaaaaaa bila ckp dh la.... dia leh ckp "alaa ibu.. kesian Iman.." haaa ati mane la x cairkan...

6. Air masak jgn tinggal
- air masak adalh air kuat saya heheh xde la sya mesti minum air masak sehari x kurg 1liter.. ank2 saya pon sama kuat minum air masak... lg la sya menyusu kn kena minum air byk..

7. Makan x menentu
- haaa ni mslh sya lately... dh x heran dgn mkn mgkin tu la sbb leh kurus kot.. ade mkn sya mkn.. tiap pagi saya bwk bekal tau.. alasan nak jimat + malas nk p carik mkan sbb kantin bwh ni x bersih.. byk jumpe "objek" dlm makanan.. ape menu sya?? scramble egg + sosej + tuna + salad tu je la.. kdg2 tuka2 la skit.. air?? air masak sebotol besa... lunch sya tgk la mkn la klo kwn2 kua kirim kalo rajin klua.. mlm? tgk la ape ade sya mkn... sape kata menyusu sentiasa lapa? haa tu mmg la btol cuma kita leh control ape yg kita nak mkn.. jgn biakn perot kosong sbb bila perot terlalu kosong n lapa kita akn mkn mcm lupa daratan.. seyes.. sya sgt akui ini.. aritu lapa sgt leh abiskn nasi goreng 1 kuali ok.. haa pastu menung... hahaha pk blk apesal aku mcmni? menyesal laaa hahahaha

8. penat menjd seorg ibu yg bekerjaya dan menjaga 2 anak kecik
- ni juga antara faktor.. sya uruskn ank2 sndri.. seorg... mgkin ni sbb sya susut.. tp sbenanye xde la kurus sgt kwn2.. betol.. mgkin sbb tgi saya 170cm nmpk mcm kurus.. tu yg kdg2 pk segan nak share.. ntah2 bln dpn naik blk hehehe saya bgn kdg2 pkul 5 pagi.. uruskn ank2, rumah dan blk dh lewat mlm.. esok buat keje yg sama.. tp ala xde ape la wanita semua hebatkn.. ni skit je..


hurmm rasanye tu je kot tips2 yg boleh saya share..
sbenanye takut jugak naik blk ni sbb baka sya mmg jenis berbdn besar lagi la sya ni rangka besar.. pada sesiap yg nak try SD2 boleh dapatkn dari sya kalau nak.. harga member.. jd member sbb minum sndri dlu.. hehehe bkn sbb nk buat biz.. sndri pakai.. tp mmg la x sngka la.. ecehh mcm nak niaga lak.. pd saya masing2 ada cara tersendiri.. ni perkongsian dari saya... org lain mgkin ada tips yg lebih bagus..

sekadar memenuhi permintaan n nk kongsi dari pengalaman sndri..

saya boleh korg pasti lagi boleh InsyaAllah


itu antara sebab...

2 comments:

Mama Iris said...

sis, berapa sd2 tu?

roshda said...

e-mail me dear
roshdalias@gmail.com

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...